Project detail
Advanced Diagnostics of Railway Turnout Movable Parts
Duration: 1.1.2025 — 31.12.2027
Funding resources
Technologická agentura ČR - 2. veřejná soutěž programu Doprava 2030
On the project
V současné době se čím dál častěji začínají používat železniční výhybky se srdcovkami s pohyblivým hrotem (PHS). V případě vysokorychlostních tratích (VRT) bude tato konstrukce jediná možná. Zároveň bude žádoucí omezit vstupu osob do VRT za provozu, a to i pro zaměstnance provádějící údržbu a kontrolní činnost. Cílem projektu je proto vyvinout zařízení pro komplexní diagnostiku výhybek se srdcovkami PHS. Diagnostický systém a jeho části budou instalovány do oblasti srdcovky i výměny a budou diagnostikovat provozní stav důležitých pohyblivých dílů a přilehlých oblastí. Zařízení bude založeno na bázi snímání dynamické odezvy. Bude zřízena databáze, navržen a realizován systém autonomního sběru a přenosu dat a vyvinut hodnoticí software na bázi strojového učení včetně rozhraní pro uživatele.
Description in English
Railway turnouts with moveable crossings are becoming more common. In the case of high-speed lines, this design will be the only one possible. It will be also desirable to restrict the access to the HSL during operation, including for staff carrying out maintenance and inspection activities. The aim of the project is therefore to develop a device for comprehensive diagnostics of movable parts. The diagnostic system and will be installed in the crossing area and applied to switch area and will diagnose the operational condition of important moving parts. The equipment will be based on dynamic response sensing. An autonomous data acquisition and transmission system will be designed and implemented, and machine learning-based evaluation software including a user interface will be developed.
Keywords
Výhybky a výhybkové konstrukce, srdcovky s pohyblivým hrotem, diagnostika, prediktivní údržba
Key words in English
Switches and Crossings; Crossings with Movable Parts; Sensing system; Diagnostics; Predictive maintenance
Mark
CL02000125
Default language
Czech
People responsible
Plášek Otto, doc. Ing., Ph.D. - principal person responsible
Hradil Petr, doc. Ing., Ph.D. - fellow researcher
Hruzíková Miroslava, Ing., Ph.D. - fellow researcher
Krč Rostislav, Ing., Ph.D. - fellow researcher
Kšica Filip, Ing., Ph.D. - fellow researcher
Podroužek Jan, doc. Dr.techn. Ing. - fellow researcher
Salajka Vlastislav, doc. Ing., CSc. - fellow researcher
Units
Institute of Railway Structures and Constructions
- responsible department (12.4.2024 - not assigned)
Institute of Automation and Computer Science
- co-beneficiary (1.1.2025 - 31.12.2027)
Institute of Computer Aided Engineering and Computer Science
- co-beneficiary (1.1.2025 - 31.12.2027)
Institute of Railway Structures and Constructions
- co-beneficiary (1.1.2025 - 31.12.2026)
Institute of Structural Mechanics
- co-beneficiary (1.1.2025 - 31.12.2027)
Responsibility: Plášek Otto, doc. Ing., Ph.D.