Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
ELLEDEROVÁ, E.
Original Title
Strukturované debaty v hodinách odborného anglického jazyka: realizace řečových aktů a modifikace výpovědní síly
English Title
Structured In-Class Debates in English for Specific Purposes Lessons: Performance of Speech Acts and Modification of Illocutionary Force
Type
journal article - other
Language
Czech
Original Abstract
Studenti informačních technologií (IT) jsou specifickou diskurzní komunitou, jejíž mluvený projev v odborném anglickém jazyce (OAJ) převažuje na všech úrovních jejich vysokoškolského studia a budoucích pracovních aktivit v nadnárodním IT sektoru. Pragmatická kompetence studentů IT je při realizaci komunikačních funkcí nezbytná pro jejich efektivní komunikaci v akademickém a globálním pracovním prostředí, proto je důležité tento aspekt jejich jazyka systematicky a pečlivě zkoumat. Tato studie se zabývá řečovými akty a modifikací výpovědní síly studenty IT ve strukturovaných debatách o kontroverzních otázkách souvisejících s jejich studijním oborem. Strukturované debaty jsou založeny na spontánní komunikaci studentů a jejich okamžitých reakcích, proto se zdají být vhodným nástrojem pro získání vzorků studentského jazyka. Analýza řečových aktů, intenzifikátorů a modalizátorů byla provedena manuálně a prostřednictvím korpusové analýzy přepsaných debat ve Sketch Engine. Analýza odhalila, že studenti používali širokou škálu řečových aktů a různé intenzifikátory a modalizátory pro intenzifikaci a oslabení výpovědní síly. Způsoby, jakými studenti IT používali intenzifikátory a modalizátory, reflektují, jak předpokládají a sdílejí ve své diskurzní komunitě odborné znalosti a zkušenosti.
English abstract
Information technology (IT) students are a specific discourse community whose oral communication in English for specific purposes (ESP) predominates at all levels of their university studies and future workplace activities in the multinational IT sector. Since IT students’ pragmatic competence in performing communicative functions is essential for their effective communication in an academic setting and a global work environment, it is important to investigate this aspect of their language systematically and carefully. Accordingly, this paper deals with IT students’ speech acts and modification of the illocutionary force while participating in structured in-class debates on controversial issues related to their field of study. Since structured debates are based on learners’ spontaneous communication and immediate responses, they seem to be a suitable instrument for eliciting samples of learner language. Speech acts, boosters and hedges were analysed manually and through the corpus-based analysis of transcribed debates in Sketch Engine. The analysis revealed that students used a wide range of speech acts and different boosters and hedges for both increasing and reducing the illocutionary force. Besides, the ways IT students used boosters and hedges reflect how they assume and share their professional knowledge and experience in their discourse community.
Keywords
debaty ve výuce; studenti odborného anglického jazyka; pragmatická kompetence; řečové akty; výpovědní síla; intenzifikátory; modalizátory
Key words in English
in-class debates; ESP learners; pragmatic competence; speech acts; illocutionary force; boosters; hedges
Authors
Released
31. 12. 2022
Publisher
Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách (CASAJC)
Location
Brno
ISBN
1804-9435
Periodical
CASALC Review
Year of study
12
Number
2
State
Czech Republic
Pages from
40
Pages to
55
Pages count
120
URL
https://journals.muni.cz/casalc-review/article/view/32976
BibTex
@article{BUT180474, author="Eva {Ellederová}", title="Strukturované debaty v hodinách odborného anglického jazyka: realizace řečových aktů a modifikace výpovědní síly", journal="CASALC Review", year="2022", volume="12", number="2", pages="40--55", doi="10.5817/CASALC2022-2-6", issn="1804-9435", url="https://journals.muni.cz/casalc-review/article/view/32976" }