• Události
  • Sem patřím
  • Centrum sportovních aktivit VUT v Brně
  • Výzkumná centra

  • Pravděpodobně máte vypnutý JavaScript. Některé funkce portálu nebudou funkční.

Konference Vehicle-in-the-Loop přiblížila špičkové asistenční systémy

Testovací jízdy s technologií Vehicle-in-the-Loop v areálu VUT | Autor: Václav Koníček

Moderní pokročilé asistenční systémy řidiče stále ve větší míře pomáhají zvládat složité dopravní situace a předcházet lidským chybám. Jak vypadá nejnovější výzkum v této oblasti, si mohli na konci října nejen přijít poslechnout, ale také na vlastní kůži zažít studenti a partneři Fakulty strojního inženýrství VUT (FSI) na první ročník konference Vehicle-in-the-Loop, kterou ve spolupráci s firmou Datron-Technology pořádal Odbor motorových vozidel Ústavu automobilního a dopravního inženýrství FSI (ÚADI).

Program dvoudenní akce se skládal z dopoledního bloku přednášek, které představily nejvýznamnější firemní hráče a související technologie jako jsou Vehicle-in-the-Loop (VIL) nebo Hardware-in-the-Loop (HIL) a odpolední části, kdy si mohli návštěvníci technologie osahat při testovacích jízdách v areálu VUT. Po oba dny se odehrával stejný program jen pokaždé pro jinou cílovou skupinu – první den pro studenty VUT a další pro průmyslové a vědecké partnery. Při přípravě akce se Odbor motorových vozidel inspiroval konferencí Explore-to-Innovate, kterou pořádá přední výzkumná instituce v tomto oboru, německá Hochschule Kempten.

Pokročilé asistenční systémy řidiče na VUT představily nejvýznamnější firmy v oboru | Autor: Václav Koníček

„Minulý rok jsme na této konferenci měli příspěvek a vzápětí se domluvili s organizátory na její zmenšené verzi na FSI za účasti průmyslových partnerů Hochschule Kempten, jako je například IPG Automotive. Kromě rozšíření spolupráce s německými partnery máme za cíl prezentovat naši fakultu českému publiku jako zavedenou výzkumnou organizaci v oblasti vývoje pokročilých asistenčních systémů řidiče a nabízet její propojení s českými firemními a výzkumným partnery,“ přiblížil vznik a záměr akce jeden z jejích organizátorů Martin Tobiáš z ÚADI.

Po dopoledním bloku přednášek, který uvedl návštěvníky do tématu a představil technologická řešení firem jako jsou zmíněná IPG Automotive, GeneSys nebo MdynamiX, program pokračoval ukázkovými jízdami za pomoci technologie Vehicle-in-the-Loop, kdy se za volant posadili zájemci z řad studentů a průmyslových partnerů.

Jak to funguje

„Před sebou vidíte auto na prázdné silnici, ale tady na monitoru vidíte virtuální prostředí, v němž se auto pohybuje. To je nyní prostředí, které naše vozidlo „vidí“. Na dálku stimulujeme jeho senzory tak, aby reagovalo jako v situaci na obrazovce,“ popisuje Jan Oberst z firmy IPG Automotive. Student mezitím pustil volant a experimentální vůz teď autonomně parkuje na podélné stání mezi další vozidla. Ostatní auta jsou ovšem pouze virtuální, ve skutečnosti je vůz na silnici sám.

Před sebou řidič vidí prázdnou silnici, ale na monitoru vidí virtuální prostředí, na které auto reaguje | Autor: Václav Koníček

Právě tento typ simulací je podle Obersta jedním ze současných trendů: „Asistenční systémy a scénáře, ve kterých je musíte otestovat, jsou stále složitější. V reálných testovacích jízdách by to stálo nesmírné množství času a úsilí. Proto je dnes trend využívat tyto simulace, které mají testování nikoliv nahradit, ale do velké míry usnadnit,“ dodává Oberst.

Na ukázkové jízdy přišli i David a Jirka, kteří na FSI studují automobilní inženýrství. „Zajímalo nás, jak to vypadá naživo, zatím jsem něco podobného viděl jen na počítači,“ říká David. Že se autem i svezou je jasná věc. „To byl ten hlavní tahák. Chceme si přejet nějaké virtuální panáky,“ dodává s nadsázkou Jirka. Bude ale zklamaný, asistenční systém na virtuálního chodce reaguje prudkým brzděním a nikoho přejet nedovolí.

Asistenční systémy a scénáře, ve kterých se musí otestovat, jsou stále složitější | Autor: Václav Koníček

„Celý automobilový průmysl dnes prochází velkými změnami. Vývoj aut se stává natolik komplexní úlohou, že už nestačí jen elektroinženýři nebo mechanici. Potřebujeme i specialisty, kteří umí programovat, ale zároveň rozumí dynamice vozidel. Je to velké množství znalostí, které potřebujeme obsáhnout, a proto potřebujeme i ten správný typ inženýrů,“ dodává Adrian Günther z firmy MdynamiX.

Testovací jízdy s technologií Vehicle-in-the-Loop v areálu VUT | Autor: Václav Koníček

„Snažíme se reagovat na aktuální potřeby a chceme rozšířit naše nástroje tak, abychom byli schopni podporovat vývoj a testování asistenčních systémů a autonomních vozidel. Proto jsme se při přípravě této akce spojili s velmi silnými partnery a s jejich pomocí chceme nové technologie nejen zařazovat do výuky studentů, ale také je představovat českým průmyslovým firmám. Naším cílem je dosáhnout toho, abychom byli školícím a konzultačním centrem v těchto technologiích v ČR a spolupracovali na souvisejících zakázkách a projektech s průmyslem,“ uvedl na závěr k ambicím akce její hlavní garant z VUT, Petr Porteš, vedoucí Odboru motorových vozidel ÚADI.

Autoři: Iveta Hovorková, Petr Kubíček  


Publikováno: 07.11.2023 13:00

Zkrácený odkaz: https://www.vut.cz/old/f19528/d248145

Kontakt
VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ

Antonínská 548/1, Brno 601 90
telefon: viz nejčastější čísla
e-mail: vut@vutbr.cz
www.vutbr.cz
www.vut.cz

Virtuální prohlídka

IČ 00216305
DIČ CZ00216305

datová schránka: yb9j9by 
BUT at Facebooku BUT at Twitter BUT at Youtube

Videoarchiv
Nejsem idol