• Události
  • Sem patřím
  • Centrum sportovních aktivit VUT v Brně
  • Výzkumná centra

  • Pravděpodobně máte vypnutý JavaScript. Některé funkce portálu nebudou funkční.

Přetížené tísňové linky? S řešením pomůže umělá inteligence

O tom, že se umělá inteligence stává součástí každodenního života, není pochyb. Nově by mohla pomoci i při událostech ohrožujících lidské životy. Čeští vědci, včetně těch z národního superpočítačového centra IT4Innovations, vyvíjí voicebota, který by se měl aktivovat při extrémním přetížení tísňových linek. Na výzkumu se podílí i brněnská Fakulta informačních technologií.

Představte si, co by se dělo na tísňové lince bezprostředně po vypuknutí rozsáhlého požáru obchodního centra. V první fázi to budou desítky, možná i stovky, telefonátů, které v mžiku tísňové linky přehltí. Další volající, kteří budou chtít nahlásit třeba dopravní nehodu, spadlé stromy nebo vytopený sklep, budou muset čekat. "To jsou právě ty důvody, pro které nový systém vyvíjíme. Voicebot rozhodně nemá za cíl nahradit operátory na tísňových linkách, ale pouze navýšit kapacity v případě velkého množství telefonátů na operační střediska. Voiceboti by se tak mohli osvědčit během velkých přírodních katastrof, například povodní a tornád," vysvětluje manažer projektu Petr Berglowiec z Fakulty bezpečnostního inženýrství VŠB-TUO.

Voicebot bude s volajícím komunikovat stejně jako by na druhé straně byl lidský operátor. Volajícího vyslechne a případně se doptá na další podrobnosti nutné pro výjezd záchranných složek. Poté proces pokračuje již standardně: dialog mezi volajícím a operátorem se přetaví do takzvané datové věty. Jde o sérii zkratkovitých informací o dané události, díky které zasahující složky přesně ví, kam vyjet a co je na místě čeká.
Ilustrační foto | Autor: Pixabay
"Vzhledem k desítkám různých typů událostí, které tísňové linky přijímají, jsme začali profilovat našeho voicebota pro požáry, abychom si ověřili, zda je naše cesta schůdná. V další fázi projektu se zaměříme na události spojené s působením přírodních živlů – zejména větru. Systém musíme vyvinout tak, aby se voicebot ptal na správné otázky ve správný čas a aby z dialogu vznikaly datové věty podle pevně dané struktury. Zkrátka přesně tak, jak je hasiči potřebují," komentuje Václav Svatoň z IT4Innovations národního superpočítačového centra, jehož úkolem je celý systém voicebota vytvořit a zprovoznit.

Na vývoji voicebota pracuje 38členný tým složený z několika institucí. Kromě IT4Innovations je to VŠB-TUO, Fakulta informačních technologií VUT a tři další firemní partneři – Phonexia, BornDigital a SpeechTech, které se zabývají analýzou textu, rozpoznáváním a syntézou řeči. Projekt, jehož náklady dosahují téměř 30 milionů korun, bude dokončen v polovině roku 2022. "Naším cílem je ukázat, že máme fungující řešení, které by integrovanému záchrannému systému mohlo dobře posloužit. Jedná se o výzkumný projekt, kterým chceme ilustrovat, že náš systém je proveditelný. To, jestli se voicebot bude v budoucnu skutečně využívat, je rozhodnutí, které bude stát na záchranných složkách, jenž tísňové linky provozují," doplňuje Petr Berglowiec.

První verze voicebota, který bude schopen odbavovat telefonáty ohledně požárů, má být hotová do prázdnin. Řešitelský tým bude následně připravovat rozšíření i pro další typy událostí.

Zdroj: IT4Innovations

Publikováno: 27.07.2021 11:00

Zkrácený odkaz: https://www.vut.cz/old/f19528/d213965

Kontakt
VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ

Antonínská 548/1, Brno 601 90
telefon: viz nejčastější čísla
e-mail: vut@vutbr.cz
www.vutbr.cz
www.vut.cz

Virtuální prohlídka

IČ 00216305
DIČ CZ00216305

datová schránka: yb9j9by 
BUT at Facebooku BUT at Twitter BUT at Youtube

Videoarchiv
Nejsem idol