• Události
  • Sem patřím
  • Centrum sportovních aktivit VUT v Brně
  • Výzkumná centra

  • Pravděpodobně máte vypnutý JavaScript. Některé funkce portálu nebudou funkční.

Přinášíme plnou verzi projevu rektora VUT k zahájení akademického roku

Rektor VUT Ladislav Janíček zahájil na Akademickém shromáždění univerzity akademický rok 2023/2024 | Autor: Václav Koníček

Internacionalizace, podpora technického vzdělávání nebo spolupráce s průmyslovými partnery jsou témata, která zazněla v projevu rektora Vysokého učení technického v Brně Ladislava Janíčka na Akademickém shromáždění VUT 19. 9. 2023 při příležitosti 124. výročí univerzity. Projev rektora VUT, ve kterém vyhodnotil uplynulý akademický rok a zahájil akademický rok 2023/2024, přinášíme v plné verzi pro celou akademickou obec VUT.

Vaše magnificence, páni rektoři, dámy prorektorky a páni prorektoři,

spectabiles, páni děkani, honorabiles, ctění hosté,

studentky a studenti,

absolventky a absolventi,

vážené dámy a vážení pánové,

Setkáváme se tu u tradiční příležitosti výročního shromáždění akademické obce naší univerzity, abychom si připomněli a bilancovali uplynulé období, vyzdvihli mimořádné výsledky a udělili ocenění těm, kteří se o ně zasloužili. Scházíme se tu přesně v den výročí založení naší univerzity, kdy před 124 roky byla ve Vídni podepsána zakládací listina c.k. České vysoké školy technické.

Když jsem uvažoval o tom, jak v kontextu aktuální doby charakterizovat uplynulé období na naší univerzitě a jak současně oslovit období budoucí, přicházela mi na mysl stále jedna a táž myšlenka – myšlenka propojování, budování sounáležitosti, spolupráce a spojování se jako cesty k budování konkurenceschopnosti a dosahování excelence. Myslím, že můžeme plným právem říci, že jestli nastala v životě univerzity nějaká změna, pak právě v tom, že jsme začali možná více než kdy předtím a mnohem usilovněji budovat „mosty“ – a to jak ty spojující univerzitu s vnějším světem, tak i ty uvnitř univerzity – vytvářející spolupráci mezi našimi fakultami, ústavy a součástmi.

Mosty jsou úžasná a monumentální díla. Spojují břehy řek, klenou se přes údolí nebo se jako estakády vinou nad terénem, aby překonaly jeho nerovnosti a překlenuly všemožné překážky. Jsem hrdý, že takové mosty na naší univerzitě naše studenty učíme projektovat a jako výzkumníci a znalci se podílíme i na jejich reálných stavbách. Mosty jsou však také symboly – symboly spojení a dohody. Propojují a zkracují vzdálenosti mezi místy a také mezi lidmi. Spojují strany a umožňují komunikaci. A tak se vydejme po těchto pomyslných mostech na krátkou výpravu v čase, který uplynul od posledního akademického shromáždění.

Téma první. Internacionalizujeme a zviditelňujeme univerzitu v Evropě

  • Zlepšili jsme se v mezinárodních žebříčcích, v QS o takřka 100 příček a v hodnocení QS Europe jsme zaujali místo v první třetině nejlepších evropských univerzit. Jsem moc rád, že v šanghajském žebříčku ARWU jsme postoupili dokonce o 200 míst nahoru. Je to jistě výsledek zvýšené pozornosti prezentovaným datům, ale především je to výsledek práce našich lidí. Chtěl bych tímto poděkovat všem členům akademické obce, vědcům a výzkumníkům, i všem neakademickým a technickým pracovníkům a dalším zaměstnancům, studentům i partnerům univerzity, kteří k tomuto úspěchu v uplynulých letech přispěli. Velmi si vážím zejména toho, že hodnocení potvrdilo dobré jméno univerzity a jejich absolventů u zaměstnavatelů z celého světa.
  • V příštím roce si připomínáme 20. výročí od vstupu České republiky do Evropské unie a jsem rád, že jsme v rámci evropských univerzitních sítí aktivnější víc, než kdy předtím.
  • Stali jsme se Evropskou univerzitou v rámci univerzitní aliance EULIST a díky naší aktivitě jsme byli vybráni jako pořadatelé General Assembly této aliance u nás na VUT v příštím roce.
  • Jako univerzita jsme se stali mnohem aktivnější také v největší univerzitní asociaci v Evropě, Evropské univerzitní asociaci, a úspěšně jsme prošli již čtvrtou její mezinárodní evaluací.
  • Viditelně vystupujeme v rámci sítě evropských výzkumných a technických univerzit CESAER v Evropě, kde se nám podařilo pro příští rok získat pořadatelství jedné z Task Force zaměřené na oblast technického vzdělávání v Evropě.

Téma druhé. Účastníme se aktivně dění na univerzitním poli v České republice a budujeme vztahy s reprezentacemi vysokých škol, Ministerstvem školství, Parlamentem i Vládou ČR

  • V uplynulém období se nám podařilo dokončit sérii návštěv ze strany vládních a resortních představitelů na univerzitě. Návštěva ministra pro evropské záležitosti a krátce na to ministra školství v dubnu završila sérii návštěv ministryň a ministrů, náměstků a vrchních ředitelů MŠMT a jiných ministerstev na VUT. Vyvrcholením pak byla bezesporu návštěva předsedy vlády České republiky, Petra Fialy, koncem května, který ocenil, že naše univerzita dobře čte výzvy doby a nabízí studium a výzkum v aktuálně pro stát potřebných oborech, jako jsou například polovodičové technologie, vesmírný průmysl nebo jaderná energetika. Působivá prezentace výsledků výzkumu včetně studentské tvůrčí činnosti byly pro předsedu vlády příjemným zpestřením jeho návštěvy.
  • Naši akademici i studenti jsou aktivní v reprezentacích VŠ a v různých orgánech poskytovatelů dotací a společně se tak podílíme na vytváření názoru na vysoškoskolskou politiku, či financování vysokého školství a výzkumu v ČR.
  • Jako univerzita jsme také měli prostor prezentovat potenciál naší univerzity na senátním Výboru pro vzdělávání, vědu a kulturu v Senátu České republiky, vystoupili jsme u kulatého stolu MŠMT k otázkám financování a mzdám ve vysokém školství a také se pravidelně aktivně účastníme na konferencích a akcích spojených s vysokoškolským prostředím.
  • Závěrem snad jen sdělím, že za několik týdnů, koncem října, na naší univerzitě proběhne pod záštitou MŠMT a za účasti ministra školství a jeho náměstků kulatý stůl k technickému vzdělávání, který pořádáme jako diskusní setkání představitelů vysokých technických škol, průmyslových partnerů, středních škol a dalších zájmových stran.

Téma třetí. Profilujeme oblast vzdělávání. Budujeme nové formy a novou dimenzi vztahů na poli vzdělávání v České republice

  • Vzdělávání je primárním posláním vysoké školy; vždy tomu tak bylo, je a bude. Zásadní výzvou pro technické vysoké školy je celoevropský trend poklesu zájmu o studium technických, ale i přírodních věd a to i navzdory skutečnosti, že průmysl, zvláště v České republice stále představuje páteř národního hospodářství a poptávka po absolventech technických studií převyšuje nabídku; konkurenceschopnost vyžaduje stavět ekonomiku na znalostech, které umožňují produkci s vyšší přidanou hodnotou.
  • Nepochybně však v tomto musí především velké technické vysoké školy, jako jsme my, hrát aktivní a vůdčí úlohu. Hledání cest, jak podpořit optimální kvalifikační strukturu vzdělanosti vyžaduje budování všestranného spojenectví s průmyslovými partnery, ostatními vysokými školami v ČR, ale i se středními a základními školami a se státem. Je to však také o sdílení mezinárodních modelů a zkušeností s našimi partnerskými technickými univerzitami v Evropě.
  • Kromě efektivního marketingu, který třeba ve spolupráci s průmyslovými partnery může nabýt mnohem účinnější podoby, je to i velká výzva pro přemýšlení o našich studijních programech.
  • Psychografická charakteristika uchazečů o studium se proměnila, jejich životní styl, preference a očekávání vyžadují proměnu přístupu i při navrhování studijních programů. Je zřejmě třeba hledat optimální poměr mezi specializací a generalizací studia. Důraz na interdisciplinaritu, posilování kritického myšlení, kreativity, představivosti, schopnosti týmové práce, projektového řízení či přístupu k řešení technických problémů, to jsou kompetence, po kterých je společenská poptávka ze strany partnerů z aplikačního sektoru. Trend směřující k větší volitelnosti předmětů je také jedním z atributů nabídky evropských univerzit. Je třeba nalézat v obsahu a struktuře studijních programů určité optimální nastavení při neoddiskutovatelné potřebě zachování akademické kvality studia.
  • Reflexe společenských priorit vede k potřebě výchovy nové generace inženýrů více reflektujících témata spojená s udržitelností, energetikou, bezpečností, ale také směřující ke snížení závislosti České republiky na technologické produkci z rizikových teritorií. Obohacovat profil absolventů technických oborů o znalosti humanitních věd, které jim umožní společenské potřeby vnímat v širších souvislostech, je další potřebou.
  • Jednoznačně významnou výzvou pro vysoké školy je internacionalizace studií, a to nejen formou studijních pobytů, ale také nabídkou kvalitních programů či předmětů zejména v angličtině. K tomu je třeba prověřit a případně upravit kompatibilitu kreditování a přepočítatelnost kreditů.
  • Tzv. mikrocertifikáty otevírají cestu k rozvoji profesního vzdělávání, ať již ve formách standardních studií a nebo formách dalšího odborného vzdělávání. Je to významný impuls pro rozvoj celoživotního vzdělávání včetně forem nástavbových studií např. v podobě MSc studií v různých oborových specializacích. Jsem rád, že snad již v brzké době začínáme 2letým studiem Master of Science in Cyber Security na FEKT.
  • Vydali jsme se také na cestu digitální transformace studijní agendy. Ve vnitřním prostředí je to pak probíhající konvergence studijních informačních systémů, která je zásadním sjednocujícím projektem posledního období.
  • Asi největší výzvou v nejbližší době však pro nás bude reforma doktorských studií daná projednávanou novelou zákona o vysokých školách. Jako výzkumná univerzita musíme vytvořit podmínky pro zajištění důstojných podmínek pro doktorské studenty a podpory profilujících doktorských studií. Za tím účelem proběhne evaluace doktorského studia na VUT souběžně s připravovanou evaluací výzkumu, prostřednictvím mezinárodní vědecké rady, která se poprvé sejde začátkem listopadu.

Téma čtvrté. Spolupráce s průmyslovými partnery

  • Téma technického vzdělávání rezonuje ve spolupráci s průmyslovými partnery od samého počátku, kdy jsme nastoupili zcela novou cestu budování partnerství postaveného na vyvážené a vzájemně prospěšné spolupráci. Po několika přípravných setkáních se v březnu uskutečnilo setkání s nejvýznamnějšími partnery našich fakult a ústavů z průmyslu a aplikační sféry; vedeme s nimi diskuse o potřebách a roli technického vzdělávání a výzkumu a také o hledání cest ke vzájemné spolupráci.
  • Zapojujeme se do diskuse o produktivitě národního hospodářství, o strategii „Big Bets“ jako cestě ke konkurenceschopnosti a potřebě směřování k produkci s vyšší přidanou hodnotou a tím i o potřebě kvalitního technického vzdělávání.
  • V analogii vnímáme strategii „Big Bets“ jako inspiraci i pro strategické směřování naší univerzity oblastech, které univerzitu činí jedinečnou a současně naplňují priority ekonomiky ČR – jako jsou polovodiče, kyberbezpečnost, jaderné inženýrství, space, baterie a další pro nás významné strategické oblasti.
  • Identifikovali jsme oblasti mezifakultní spolupráce, které vytvářejí kapacity a potenciál pro interdisciplinární vzdělávání a výzkum a určili jsme jim koordinátory pro zajištění vnější komunikace s partnery.
  • Dohodli jsme se na vytvoření modelových smluv spolupráce, které budou základem pro rozvinutí strategické spolupráce s vybranými partnery, a které ošetřují principy nastavení spolupráce v oblasti smluvního výzkumu, duševního vlastnictví, obchodního tajemství a vytvoří podmínky pro zavedení průmyslových doktorátů.
  • V reakci na sílící potřebu nezávislosti ČR v oblasti polovodičových technologií jsme založili nový cluster (Czech National Semiconductor Cluster), kterým reflektujeme jednu z našich zásadních technologických příležitostí a výzev. Velkým úspěchem je to, že se tento cluster stal součástí evropské aliance Silicon Europe.

Téma páté. Strategickou prioritou se stal transfer znalostí

  • V této oblasti jsme přistoupili k významné liberalizaci univerzitního prostředí, změnili organizaci, delegovali jsme a posílili kompetence fakult a ústavů, snížili jsme byrokracii a hlavně 100 % efektů transferu jsme převedli plně do rozhodovací kompetence fakultám při zachování centrální metodické a právní podpory.
  • Jen od začátku roku máme 3 nové spin-offy a 4 další v jednání.
  • Spustili jsme projekt budování podnikatelské univerzity contriBUTe.
  • Kvalitativně měníme vztah k technologickým parkům v okolí univerzity, zvláště k Technologickému parku Brno a ve spolupráci s Jihomoravským inovačním centrem podporujeme podnikavost našich studentů i zaměstnanců.
  • Podporujeme studentské podnikání formou soutěže „Pojď podnikat“.
  • Formou transferu je i rozrůstající se řada studentských platforem tvůrčích činností, kterou studenti realizují zajmovou odbornou činnost, jejíž výsledky úspěšně prezentují univerzitu v mezinárodním i národním měřítku na soutěžích či profesionálních veletrzích a některé z nich se stanou zřejmě již brzy i předmětem samostatných studentských spin-offů či startupů, o kterých jednáme.

Téma šesté. Rozvinuli jsme aktivní vnější politiku v oblasti výzkumu a umělecké činnosti na národní i mezinárodní úrovni provázenou řadou kvalitativních vnitřních opatření směřujících k posunu v hodnocení univerzity v rámci Metodiky 17+

  • Stali jsme se signatáři evropské dohody a koalice o reformě hodnocení výzkumu tzv. CoARA a aktivně se podílíme prostřednictvím našich zástupců na probíhající diskusi o Metodice 17+.
  • V dubnu jsme pořádali národní výroční konferenci RVVI k Metodice 17+.
  • Ustavili jsme mezinárodní vědeckou radu ISAB, která zasedne ke svému prvnímu jednání začátkem listopadu, aby projednala připravovanou evaluaci výzkumu.
  • Dosáhli jsme nepopiratelných úspěchů v oblasti výzkumu:
    • ze zveřejněného hodnocení výsledků v modulu M1 podaných za rok 2022 jsme se jednoznačně posunuli do nadprůměru,
    • dokázali jsme se zkoordinovat a vybrat to nejlepší, co umíme nabídnout do soutěže o poslední velké výzkumné a infrastrukturní projekty v rámci OP JAK,
    • získali jsme projekt OP JAK Špičkový výzkum na FSI s nejvyšším hodnocením v ČR a patříme mezi nejúspěšnější partnery mezi vysokými školami měřeno našimi podíly v ostatních vybraných projektech,
    • vybrali jsme 5 návrhů projektů pro výzvu do mezisektorové spolupráce,
    • jen za poslední období od listopadu 2022 jsme získali 2 nová národní centra kompetence jako vedoucí partner a 13 jich aktuálně realizujeme, máme 82 nových projektů TAČR ze 198 v realizaci, 27 projektů GAČR ze 104 v realizaci a 14 nových projektů Horizon Europe z 28 aktuálně realizovaných.
  • Vedle výzkumu má naše univerzita významné postavení i v oblasti umělecké činnosti. Ačkoliv nejsme akademií ani samostatnou uměleckou školou, tak Registr uměleckých výstupů hodnotí VUT jako univerzitu s druhým nejvyšším počtem získaných bodů za jeho uměleckou činnost díky excelentním výsledkům naší Fakulty výtvarných umění, ale i dalších fakult – FA, FAST, FSI v oblasti umění, architektury a designu. Právě propojení uměleckých a technických oborů je jedním z jedinečných zdrojů konkurenceschopnosti naší univerzity.
  • Zkrátka, připravujeme se na nové hodnocení a škálování plánované v roce 2025.

Téma sedmé. Udržitelnost

Kdo jiný než technická univerzita má potenciál vyvíjet technologie šetrné k životnímu prostředí? Otázkami spojenými s odpovědností za životní prostředí a klima na naší planetě se zabýváme nejen v podobě vzdělávání, výzkumu a tvůrčí činnosti, ale i v podobě praktické ve stavebně investiční a provozní oblasti. Posílili jsme energetický management, vyhodnotili jsme aktuální kapacity i potenciál pro další rozšíření a využití obnovitelných zdrojů energie, aktualizovali jsme energetické audity. Na všech našich stavbách a rekonstrukcích uplatňujeme principy DNSH (Do Not Significant Harm) a nZEB (nearly Zero energy Buildings), nastavili jsme principy šetrné údržby travnatých ploch aj. Naši činnost koordinujeme s ohledem na 17 cílů udržitelného rozvoje a v rámci meziuniverzitního projektu UNILEAD. Aktivně se účastníme iniciativ města Brna v oblasti elektromobility, energetiky a využití vodíkových technologií. Jako technologický partner antarktického výzkumného programu se nám dostalo na konec listopadu i pozvání Senátu ČR prezentovat čisté technologie nejen pro Antarktidu. Věříme, že se nám podaří toto naše úsilí promítnout do ocenění Udržitelná univerzita, na jehož získání usilovně pracujeme.

Téma osmé. Vedle mostů propojujících kapacity a odbornost fakult budujeme mosty mezi fakultami a rektorátem

  • Provedli jsme poměrně zásadní organizační rekonstrukci rektorátu, jejímž výsledkem je snížení počtu útvarů a kvalitativní obměna a, věřím, profesionalizace obsazení jejich vedení s cílem posílit zejména metodickou, analytickou a koordinační roli rektorátu, jakož i roli podpůrnou a ochrannou ve vztahu k vnějšímu prostředí.
  • Dokončili jsme nastavení a rekonstrukci informačních služeb a nastavili systém pro jejich transparentní řízení.
  • Aktuálně připravujeme novelizaci statutu a zcela nově pojatý organizační řád VUT s cílem zachytit příslušné proměny.

Téma deváté, poslední, ale o to důležitější. Největším bohatstvím naší univerzity jsou naši lidé

  • Považujeme za zcela zásadní vytvářet příznivé podmínky pro rozvoj lidských zdrojů. V lednu nám Evropská komise potvrdila cenu HR Award na další 3 roky. Připravujeme strategii rozvoje lidských zdrojů, kterou chceme do konce roku prezentovat a diskutovat s akademickou obcí. Velkou pozornost věnujeme tématu sociálního bezpečí. Zásadním způsobem jsme upravili Etický kodex a ustavili nově Etickou komisi a s čistým svědomím mohu prohlásit, že děláme vše pro to, abychom byli univerzitou rovných příležitostí a genderové rovnosti.
  • Během tohoto akademického roku máme 15 nově jmenovaných profesorů, jmenovací dekrety si převzalo 11 nových docentů a doktorské studium úspěšně dokončilo 141 nových doktorů. Všem ještě jednou gratuluji.
  • O potenciálu našich lidí svědčí také řada ocenění a cen, které se podařilo získat jak v řadách akademických pracovníků, vědců, tak studentů: 6 našich akademických pracovníků, vědců a umělců získalo ceny města Brna, Jihomoravského kraje a Ministerstva školství.
  • Rád bych na tomto místě zmínil také významné úspěchy našich studentek a studentů: Cenu vlády ČR pro nadané studenty jako první v historii získala naše studentka magisterského studia, čímž jen potvrzujeme kvalitu výzkumu našich studentů ještě před ukončením jejich inženýrského studia. Rád bych pogratuloval ještě jednou všem i za ceny, které získali z Nadace Hlávkových, Ministerstva průmyslu, ze soutěže Ceny Wernera von Siemense či za ocenění z vědeckých soutěží pořádaných Francouzským velvyslanectvím. Významné úspěchy získali také studenti ve stipendijním programu Ph.D. talent města Brna a v dalších soutěžích, které prokazují kvalitu a odbornost našich studujících. Chtěl bych také vyzdvihnout studenty z Formule Student, kteří v letošní sezóně získali umístění v TOP 10 nejlepších týmů z celého světa. Nakonec bych rád zmínil i ocenění za mimoškolní aktivity u akce Ples VUT, která opět získala ocenění České eventové asociace. Velice si vážím také sportovní reprezentace našich studentek a studentů, kteří při náročném studiu zvládají reprezentovat naši univerzitu ve sportovních soutěžích v ČR i v zahraničí. Tyto aktivity a úspěchy studentek a studentů významně přispívají k budování dobrého jména a prestiže naší univerzity. Ještě jednou za ně moc děkuji.

A teď se dostanu k tomu, proč to všechno děláme?

Svět přeje nejlepším. Přeje těm, kterým o něco jde, kteří o něco usilují, kteří mají vizi a v duchu hodnot jdou za svým cílem. Ale znovu…

Proč to všechno děláme?

  • Protože jsme hodnoceni a podle tohoto hodnocení jsme financováni. Nelze stát a čekat, že za nás či pro nás někdo něco vybojuje. Nelze žít z podstaty či pocitu velikosti, tradice, ani z minulosti. Jen ti nejlepší tady a teď budou pozváni, aby se podíleli na rozhodování.
  • Média v posledních týdnech a měsících ovládlo téma reformy veřejných financí, v jejímž rámci se řeší i rozpočet vysokých škol. Nechci a nebudu mluvit o číslech a procentech, i když byste to ode mne, ti z vás, co mne znají, asi očekávali. Za všechno stačí říct, že komunikujeme a připravujeme se na vše, co nás čeká.
  • Vysokoškolským sektorem však dnes rezonuje slovo „excelence“. Nikdo vlastně pořádně neví, co to je. Hledají se kritéria. Podle mne excelence znamená především dělat věci s vizí, s nejlepším vědomím a svědomím, jak se má, opravdově a správně. Navzdory někdy pochybovačným úsměvům jednou kritéria excelence budou dána a hlavně – budou se podle nich rozdělovat zdroje. Je třeba být u toho, když se nastavují a je třeba, abychom byli jako univerzita připraveni a vybaveni vším, čím tato kritéria jednoho dne naplníme.

Dámy a pánové, jsme obklopeni vnějším světem, který někam směřuje a jsme tu my, kteří čelíme jeho výzvám a něco chceme. Věřím, že společně dosáhneme cílů, které naši univerzitu vynesou do společenství předních evropských univerzit určujících trendy v oblasti technického vzdělávání a výzkumu.

Chtěl bych vyjádřit poděkování děkanům fakult a ředitelům ústavů a dalších součástí za úspěšné vedení, všem vedoucím fakultních ústavů, akademickým a vědeckým pracovníkům i doktorským studentům, kteří svou prací, výkony a jejich kvalitou přispívají k budování prestižního postavení naší technické univerzity v Evropě, jakož i všem neakademickým a technickým pracovníkům, kteří jejich práci podporují.

Zvláštní poděkování patří i všem studentům, kteří svou aktivitou reprezentují a podporují dobré jméno naší univerzity.


Děkuji.

Současně prohlašuji, že ač nabádán, tento projev nezvnikl ani v nejmenším s podporou nástrojů umělé inteligence. I proto byl trochu delší. Však mne znáte.


Ještě jednou děkuji.

Ladislav Janíček

rektor VUT


Publikováno: 22.09.2023 13:15

Zkrácený odkaz: https://www.vut.cz/old/f19528/d245718

Kontakt
VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ

Antonínská 548/1, Brno 601 90
telefon: viz nejčastější čísla
e-mail: vut@vutbr.cz
www.vutbr.cz
www.vut.cz

Virtuální prohlídka

IČ 00216305
DIČ CZ00216305

datová schránka: yb9j9by 
BUT at Facebooku BUT at Twitter BUT at Youtube

Videoarchiv
Nejsem idol