VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ
Antonínská 548/1, Brno 601 90
telefon: viz nejčastější čísla
e-mail: vut@vutbr.cz
www.vutbr.cz
www.vut.cz
Virtuální prohlídka
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
- Pravděpodobně máte vypnutý JavaScript. Některé funkce portálu nebudou funkční.
Problémy s navigací hendikepovaných osob pomůže vyřešit vozítko na mapování tras i bariér
Do konce letošního roku nabídnou experti z Vysokého učení technického v Brně hendikepovaným unikátní nástroj nepřímo usnadňující orientaci na ulici i ve veřejných budovách. Systém takzvaného automatizovaného mapování tras a bariér dokáže odhalit překážky v cestě, upozornit na obtížnost průchodu nebo třeba poukázat na orientační prvky. Na projektu se podílí Tomáš Götthans z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií. "Elektrická tříkolka, kterou vyvíjíme, dokáže změřit šířku chodníku a dokonce i zjistit kvalitu povrchu pomocí laserového senzoru," uvedl Götthans pro Brněnský deník.
Systém by měl umožnit poloautomatizované vytváření map uvnitř budov i v areálech nemocnic apod. Je určený zejména vozíčkářům a nevidomým, kteří mají sníženou orientaci či pohyblivost. „Mapové podklady připravujeme nejen do veřejných budov, ale i na ulici, chodníky, různé stezky, parky nebo třeba zastávky veřejné dopravy. Našim cílem je navíc zajistit dostatečnou efektivnost systému, aby bylo možné pořizovat data plošně, a dosáhnout tak skutečného přínosu pro dané cílové skupiny v ekonomicky smysluplném modelu,“ uvedla Hana Křepelková ze společnosti CEDA Maps, která se zabývá správou vlastní sady digitálních map a provozem mapové služby, jež zajišťuje mapování chodníků. Brněnská technika v tomto projektu vyvíjí hardware řešení v podobě vozítka pro sběr dat. V současnosti je hotový prototyp, kdy na začátku srpna chtějí vědci provést první testy v terénu. Projekt trvá do konce letošního roku.
Systém by měl umožnit poloautomatizované vytváření map uvnitř budov i v areálech nemocnic apod. Je určený zejména vozíčkářům a nevidomým, kteří mají sníženou orientaci či pohyblivost. „Mapové podklady připravujeme nejen do veřejných budov, ale i na ulici, chodníky, různé stezky, parky nebo třeba zastávky veřejné dopravy. Našim cílem je navíc zajistit dostatečnou efektivnost systému, aby bylo možné pořizovat data plošně, a dosáhnout tak skutečného přínosu pro dané cílové skupiny v ekonomicky smysluplném modelu,“ uvedla Hana Křepelková ze společnosti CEDA Maps, která se zabývá správou vlastní sady digitálních map a provozem mapové služby, jež zajišťuje mapování chodníků. Brněnská technika v tomto projektu vyvíjí hardware řešení v podobě vozítka pro sběr dat. V současnosti je hotový prototyp, kdy na začátku srpna chtějí vědci provést první testy v terénu. Projekt trvá do konce letošního roku.
Publikováno: 26.07.2019 09:54
Zkrácený odkaz: https://www.vut.cz/old/f19528/d187356