- Pravděpodobně máte vypnutý JavaScript. Některé funkce portálu nebudou funkční.
Studenti pod taktovkou Honeywellu vymýšlí, jak pomoci sestrám v nemocnici
Zvolit problém a navrhnout jeho technické řešení. Banální věta, za kterou se skrývá obrovské množství práce i potenciálně slepých uliček. Jak se v nich neztratit a dojít k úspěšnému produktu, který bude svému uživateli přínosem, se učí studenti třetího ročníku průmyslového designu na VUT. Mentorem jsou jim odborníci z firmy Honeywell, kteří tentokrát studentům zadali práci v oblasti zdravotnictví. Tradiční série workshopů se na strojní fakultě koná už pošesté.„Začali jsme tím, že jsme se studenty navštívili Fakultní nemocnici Brno, setkali jsme se se zdravotními sestrami a jedním jejich mužským kolegou a ptali se jich na jejich práci: jak pracují, co se jim líbí a co ne. Chceme jim práci zjednodušit, zrychlit a usnadnit. Zaměstnanci nemocnice byli potěšeni, že se někdo zajímá, ptá se, co by chtěli zlepšit a těší se na naše nápady. Pro nás bylo setkání zásadní, protože nikdo z nás nikdy práci zdravotní sestry nedělal, takže bychom si mohli jen představovat, co to obnáší. Vhled do práce uživatele výsledného produktu je klíčový,“ vysvětluje designér z firmy Honeywell Tanguy Prevot.
Studenti si sami mohli v zadaném rámci zvolit problém, který chtějí řešit. Celý třetí ročník studentů průmyslového designu, čítající asi 15 budoucích bakalářů, se pak rozdělil do tří týmů. „Jedna skupina řeší problém digitalizace zdravotnického zápisu tak, abychom zároveň nenutili sestry opustit tradiční papírovou metodu a přesto získali výhody digitální komunikace. Druhý tým se věnuje otázce přípravy a podávání léků: aby pacient dostal správné léky ve správném množství a v pravý čas. Třetí tým se věnuje komunikaci s pacientem,“ popisuje David Škaroupka z Ústavu konstruování, který workshopy s firmou organizuje.
U jednoho ze stolů právě třetí tým diskutuje podobu svého návrhu. „Řešíme problém psychické zátěže sester a zároveň psychické nepohody pacientů. Cílem je, aby sestry měly lepší přehled o psychickém stavu pacientů což by jim ulehčilo práci,“ vysvětluje student Filip Novotný. On i jeho spolužáci Adam a Olga se shodnou, že je pro ně workshop užitečný zejména tím, jak na tématu pracují komplexně: od setkání se sestrami v nemoci, přes výběr problému, až po jeho řešení. A i když už před nimi na stole leží náčrty a skicy, je jasné, že výtvarná část je jen třešnička na dortu.
„Jedna z věcí, které jsme od sester pochopili, je, že existuje mnoho důvodů, proč pacient sestru volá, ale sestra tento důvod předem nezná. Neví, jestli se pacient nudí, je naštvaný, něco jej bolí nebo třeba upadl na zem. Neví, jak moc musí spěchat, ani jestli situaci zvládne vyřešit sama, nebo má vzít rovnou někoho sebou,“ potvrzuje úskalí komunikace mezi pacientem a nemocničním personálem Prevot.
Být si blíž
Zadání z oblasti zdravotní péče nedostali studenti náhodou. „Zdravotní péče je jedno z odvětví, kterému se teď v Honeywellu intenzivněji věnujeme. V Brně máme tým, který na něm pracuje a stále má obrovský potenciál růst. Nabízíme a vyvíjíme například komunikační zařízení mezi pacientem a personálem, řešíme i digitalizaci procesů a jejich integraci do operačního systému nemocnice a třetí oblastí, na kterou se v Brně momentálně soustředíme, je telemedicína,“ vysvětluje Tomáš Szaszi z brněnské pobočky, který je zodpovědný za strategie a inovace pro Evropu, Blízký východ a Afriku.
Více si přečtete na webových stránkách FSI
Publikováno: 03.03.2023
Zkrácený odkaz: https://www.vut.cz/old/f19528/d238431
Kontakt
Antonínská 548/1, Brno 601 90
telefon: viz nejčastější čísla
e-mail: vut@vutbr.cz
www.vutbr.cz
www.vut.cz
Virtuální prohlídka
IČ 00216305
DIČ CZ00216305