• Události
  • Sem patřím
  • Centrum sportovních aktivit VUT v Brně
  • Výzkumná centra

  • Pravděpodobně máte vypnutý JavaScript. Některé funkce portálu nebudou funkční.

Vědci z VUT se zapojili do 11. ročníku květnové výzvy Do práce na kole

Volnější silnice, nedostatek pravidelného pohybu a akcí s kolegy, podpora budování cykloinfrastruktury a také zájem o aktivní a udržitelnou dopravu. To jsou hlavní motivace více než 20 tisíc registrovaných účastníků výzvy Do práce na kole 2021. Ti vyrazili do ulic 1. května a celý měsíc se budou nejen do práce, ale třeba i do přírody dopravovat “na vlastní pohon”.

“Už loni jsme s ohledem na pandemickou situaci poprvé upravili pravidla tak, aby se účastníkům počítaly nejen cesty do práce a z ní, ale i cesty do přírody, na nákup nebo třeba se psem. Kromě změny dopravních návyků tak chceme motivovat k pravidelnému pohybu na čerstvém vzduchu,” říká koordinátor výzvy Jan Haruda z pořádajícího spolku AutoMat. Výjimečnost ale nespočívá jen v úpravě pravidel, ale především v rekordním počtu zapojených účastníků a účastnic. Ti překonali i čísla z doposud nejúspěšnějšího roku 2019 (19 576 registrací).

Výzva Do práce na kole má i reálné dopady na zapojená města. “Ze závěrečného dotazníku pro účastníky vyplývá, že velká většina z nich aktivní dopravu nevzdává ani po konci akce a alespoň několikrát týdně kolo nebo chůzi využije. Postupně se tak každoročně zvyšuje počet cyklistek a chodců v ulicích,” vysvětluje Anna Kociánová. Zásadní pak jsou anonymizovaná data o jejich trasách, které spolek AutoMat využívá v jednání s městy o zlepšování infrastruktury pro pěší a cyklisty. “Z tzv. analýzy tras průjezdů poznáme, jak často a hojně cyklisté daným místem projíždějí, a můžeme to srovnat třeba s místy nejčastějších přestupků či nehod a hledat řešení. Tak např. zjistíme, že se hodně cyklistů přepravuje do nové průmyslové zóny, kam nevede žádná cyklostezka,” doplňuje Haruda. První vlaštovky datové analýzy udržitelné dopravy ve městech na základě dat z Do práce na kole už jsou vidět v Brně a Ostravě.
Vědci z Fakulty chemické VUT, kteří plánují jezdit v květnu do práce na kole | Autor: archiv FCH VUT
Ke snadnějšímu zaznamenávání vykonaných udržitelných cest, a tedy i vyššímu počtu získaných dat, přispěje letos zbrusu nová mobilní aplikace Do práce na kole, kterou pro AutoMat jako dar vyvinuli ve společnosti Ackee. “Do práce na kole je skvělý projekt, kterého se sami již několik let účastníme. Když hledáme nové kanceláře, tak jsou kolárna a sprcha podmínkou. Moderní města jsou přeplněná auty, a tak je podle mě cenná každá drobná pomoc v osvětě a propagaci alternativních způsobů dopravy. Vím, že municipalitám poskytujete data o pohybu cyklistů a řešíte nebezpečné úseky. Rád bych se dožil toho, že pohybovat se po našich městech na kole bude stejně bezpečné a samozřejmé jako třeba v Berlíně a Kodani,” říká Martin Půlpitel, ředitel společnosti Ackee.

Ve čtvrtek 3. června, na Světový den kola, pak výzva vyvrcholí Světovou cyklojízdou v Praze, kterou pořádá AutoMat spolu s Informačním centrem OSN v Praze. Ke květnové výzve se připojila i řada pracovníků z Vysokého učení technického v Brně, například z Fakulty chemické nebo vědeckého centra CEITEC VUT. Kromě řady firem se do akce zapojili i zaměstnanci z veřejného sektoru, do práce tak budou jezdit např. pracovníci Magistrátu města Brna, České televize nebo Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR.

Zdroj: Do práce na kole

Publikováno: 04.05.2021 10:00

Zkrácený odkaz: https://www.vut.cz/old/f19528/d212206

Kontakt
VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ

Antonínská 548/1, Brno 601 90
telefon: viz nejčastější čísla
e-mail: vut@vutbr.cz
www.vutbr.cz
www.vut.cz

Virtuální prohlídka

IČ 00216305
DIČ CZ00216305

datová schránka: yb9j9by 
BUT at Facebooku BUT at Twitter BUT at Youtube

Videoarchiv
Nejsem idol