• Události
  • Sem patřím
  • Centrum sportovních aktivit VUT v Brně
  • Výzkumná centra

  • Pravděpodobně máte vypnutý JavaScript. Některé funkce portálu nebudou funkční.

Vědecké centrum AdMaS společně s plynaři uspořádalo první konferenci o LNG v tuzemské nákladní dopravě

Zástupci vědeckého centra AdMaS, které funguje při Fakultě stavební VUT, uspořádali společně s největším tuzemským distributorem zemního plynu GasNet vůbec první konferenci o využití LNG v nákladní dopravě v České republice. Kromě představitelů VUT a GasNetu na konferenci vystoupili zástupci ministerstva dopravy i dalších subjektů podílejících se na rozvoji tohoto ekologického paliva v nákladní dopravě.

První konference o využití zkapalněného zemního plynu (LNG) v nákladní dopravě se konala formou videokonference za účasti více než 50 zástupců, např. z ministerstva průmyslu a obchodu, ministerstva dopravy, od komerčních dopravců apod. Hosty byli i další odborníci z oblasti nákladní dopravy a požární bezpečnosti staveb. „Chtěl bych ocenit naše spolupořadatele Fakultu stavební VUT a Technologickou platformou Energetická bezpečnost ČR za spolupráci na přípravě a organizaci. Věříme, že vůbec první konference s tématikou využití LNG v nákladní dopravě významně přispěje k rozvoji LNG v tuzemsku,“ uvedl Filip Dostál ze společnosti GasNet.

V Evropě je už přes 15 000 vozů na LNG, počet vozidel i stanic rychle poroste i u nás
Globální pohled na možnosti vyššího využití LNG v nákladní dopravě přinesl Zdeněk Dufek z Fakulty stavební VUT: „Globální trh s LNG pochopitelně také poznamenala pandemie covid-19, ale růst se i přes to nezastavil a očekává se i v dalších letech. V současné době jezdí po evropských silnicích více než 15 000 nákladních aut na LNG, tento počet bude stále stoupat, díky čemuž můžeme očekávat i rychlý růst počtu vozů i plnicích stanic také u nás,“ řekl Dufek. To potvrdili i zástupci dovozců vozidel na LNG, což jsou v současné době značky Volvo, Scania a Iveco. V blízké budoucnosti by mělo být v České republice 18 LNG plnicích stanic, většina z nich bude v provozu do konce příštího roku.
Ilustrační foto | Autor: Pixabay

GasNet se podělil o praktické zkušenosti
Další program konference byl z velké části zaměřen na praktické aspekty a zkušenosti pro další rozvoj LNG. Velmi zajímavé přednášky se týkaly tankování vozů, projektování LNG stanic nebo dopravy LNG do České republiky. „Máme už roční zkušenosti z Klecan, před týdnem jsme otevřeli naši druhou plnicí stanici v Mladé Boleslavi. Jsem přesvědčen o tom, že právě naše praktické a pozitivní zkušenosti s bezpečným provozem stanic, nákladních aut, rychlým natankováním a třeba i informace o splnění tuzemských bezpečnostních norem posunou rozvoj LNG do další etapy,“ doplnil Filip Dostál. O úskalích výstavby LNG tankovacích stanic z pohledu požadavků na požární bezpečnost staveb v průběhu konference hovořil Petr Beneš z Fakulty stavební VUT.

Konference se konala v rámci řešení výzkumného projektu Projektování a bezpečné provozování LNG čerpacích stanic, který byl podpořen Technologickou agenturou ČR. V rámci řešení tohoto projektu dochází k vytvoření metodických podkladů a komentáře k normě ČSN EN ISO 16924 Plnicí stanice na zemní plyn – LNG stanice pro plnění vozidel. V rámci projektu již vznikla odborná monografie, komentář k technické normě a certifikovaná metodika. Sborník přednášek z konference bude publikován jako zvláštní příloha odborného časopisu Plyn, který vydává Český plynárenský svaz.

Publikováno: 02.06.2021 09:51

Zkrácený odkaz: https://www.vut.cz/old/f19528/d212958

Kontakt
VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ

Antonínská 548/1, Brno 601 90
telefon: viz nejčastější čísla
e-mail: vut@vutbr.cz
www.vutbr.cz
www.vut.cz

Virtuální prohlídka

IČ 00216305
DIČ CZ00216305

datová schránka: yb9j9by 
BUT at Facebooku BUT at Twitter BUT at Youtube

Videoarchiv
Nejsem idol