Vesmírné aktivity na VUT zaujaly slovenskou velvyslankyni v ČR

Slovenská velvyslankyně v České republice Ingrid Brocková zavítala na konci dubna na Vysoké učení technické v Brně. Program návštěvy zahrnoval jednání na CEITEC VUT a na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií VUT (FEKT). Kromě představení univerzity a diskuze o slovenských studujících na VUT proběhlo při této příležitosti na FEKT setkání zástupců studentů, pedagogů a absolventů spojených s výzkumem vesmírných technologií na brněnské technice.

Velvyslankyně Slovenské republiky v ČR Ingrid Brocková navštívila VUT. | Autor: Václav Koníček

„Chci více cestovat po českých univerzitách, kde vznikají projekty informačního ekosystému a vesmírného průmyslu. Považuji tato odvětví za dynamické části ekonomiky, které jsou spojeny s prací mladé generace, jejíž nemalá část pochází ze Slovenska. Radi bychom se s těmito lidmi propojili a společně přemýšleli, jak dále rozvíjet potenciál česko-slovenských vztahů do konkrétních výsledků,“ uvedla k motivaci své návštěvy v Brně velvyslankyně Brocková.

Studující ze Slovenské republiky představují důležitou součást VUT, kde tvoří přibližně 20 % všech aktivních studujících na univerzitě. Největší zastoupení mají na Fakultě informačních technologií a na FEKT, kde se zapojují také do vesmírných výzkumných aktivit na VUT.

Technický vedoucí studentského spolku YSpace Adam Hláčik prezentuje vesmírné aktivity na VUT. | Autor: Václav Koníček

Právě o toto odvětví, kterému se v brněnském regionu daří, projevila zájem paní velvyslankyně. Proto se na FEKT sešli jeho protagonisté z celé VUT. Slovenští hosté se tak mohli například seznámit se studentským spolkem YSpace, jehož aktivity a také ukázky vyvíjených technologií představil jeho technický vedoucí Adam Hláčik. Spolek vytváří první český studentský satelit nebo spolupracuje s Mendelovou univerzitou na bio-misi CIMER, jejímž cílem je prozkoumat potenciální výhody pěstování biologických látek ve vesmíru. Spolek vznikl jako iniciativa pěti studentů magisterského programu Space Applications na FEKT, který má v České republice jedinečné postavení.

„Vedle studia leteckého a kosmického inženýrství dnes jako jediná vysoká škola v ČR nabízíme specializovaný studijní program Space Applications, který je vyučován pouze v anglickém jazyce a je tak dostupný i studentům ze zahraničí,“ uvedl rektor VUT Ladislav Janíček.

Jednání se účastnila řada zástupců českých vesmírných firem a organizací, které mají vztah k vesmírným aplikacím na VUT. | Autor: Václav Koníček

Rektor VUT během setkání vyzdvihl spolupráci s partnery z českého vesmírného průmyslu, kteří podporují univerzitní aktivity a také umožňují rozvíjet kompetence studujících v této oblasti. Jednání se účastnila řada zástupců českých vesmírných firem a organizací, které mají vztah k vesmírným aplikacím na VUT, jako jsou S.A.B. Aerospace, OHB Czechspace, Spacemanic, Czech Aerospace Research Centre, TRL Space a také Jihomoravské inovační centrum (JIC), které poskytuje podporu rozvoje podnikání i v této oblasti s velkým potenciálem růstu.

Další diskuze se týkala zvyšování zájmu žen a dívek o studium technických oborů, věkové diverzity ve vesmírném průmyslu nebo problematiky nižšího zastoupení soukromých zdrojů ve financování výzkumu.

Velvyslankyně Ingrid Brocková s rektorem VUT Ladislavem Janíčkem a prorektorkou VUT pro internacionalizaci a vnější vztahy Ivetou Šimberovou. | Autor: Václav Koníček

Projekt GlaCerHub
jako příklad česko-slovenské přeshraniční spolupráce byl hlavním bodem jednání na CEITEC VUT. Toto konsorcium cílí na transfer znalostí v oblasti sklářského a keramického průmyslu a tvoří jej šest partnerů z Česka a sedm ze Slovenska. Patří sem zástupci výzkumného a průmyslového sektoru, samosprávy Trenčínského a Jihomoravského kraje a instituce na získávání talentů, jako jsou JIC nebo Slovenská hospodářská komora.

Oblast vesmírných technologií propaguje VUT i v rámci letošního 125. výročí od založení univerzity.