VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ
Antonínská 548/1, Brno 601 90
telefon: viz nejčastější čísla
e-mail: vut@vutbr.cz
www.vutbr.cz
www.vut.cz
Virtuální prohlídka
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
- Pravděpodobně máte vypnutý JavaScript. Některé funkce portálu nebudou funkční.
Stánek VUT představí na „strojíráku“ systém pro malá letiště nebo auto zkoumající chování řidičů
Velký svátek strojírenství neboli Mezinárodní strojírenský veletrh, přinese po roční pauze novinky z brněnské techniky. Na stánku Vysokého učení technického v Brně najdete od 8. do 12. listopadu 2021 například mobilní osvětlovací systém pro malá letiště, zařízení na čištění kapalin pomocí plazmatu nebo auto pomáhající výzkumu chování řidičů. Na 200 m2 uvidí návštěvníci brněnského výstaviště celkem 28 exponátů spojených s výzkumem na VUT.
Mezi novinky z Fakulty strojního inženýrství patří mobilní systém osvětlování MoLiS. Ten má pomoci malým letištím, jejichž technika dožívá. Dá se složit do vozíku, zapřáhnout za osobní auto a kamkoliv odvézt. Systém vyvinula firma TRANSCON ELECTRONIC SYSTEMS ve spolupráci s Leteckým ústavem FSI. MoLiS by mohl na malých letištích nahradit zastaralé systémy, využití ale najde i jako záložní soustava pro velká letiště, nebo v případě, že je potřeba připravit přistávací dráhu v místě, které jako letiště běžně neslouží. Na rozdíl od zahraničních osvětlovacích soustav tohoto typu není český systém napájen z baterií nebo solárních panelů, ale prostřednictvím kabelového rozvodu. „Chtěli jsme, aby údržba systému byla pro malá letiště co nejjednodušší a údržba baterií se nám zdála příliš náročná. Z důvodu co nejnižších nároků na elektrický generátor sloužící pro napájení systému využívá naše řešení v co nejširší míře LED technologie,“ vysvětluje Jiří Chlebek z Leteckého ústavu. Po rozbalení a instalaci osvětlovacího systému tak má letiště k dispozici kompletní osvětlení pro noční provoz letadel.
Návštěvníci MSV budou moci obdivovat také studentské projekty, kupříkladu pneumobil Typhoon, modelová letadla Golem, Faust a Shark nebo dva monoposty formule. Ty vznikly ve studentských dílnách pro letošní závodní sezonu jako v pořadí desátá formule se spalovacím motorem nazvaná Dragon X a vůbec první elektrická formule Dragon eD1.
Na stánku VUT bude k vidění také nová technologie pro dočišťování vody pomocí nízkoteplotního plazmatu. Zařízení CaviPlasma umí z vody odstranit zbytky chemikálií, například estrogeny z antikoncepce, a hubí i patogenní mikroorganismy, jako jsou sinice a bakterie. Podobná zařízení dosud existovala pouze v laboratorním měřítku, nový vynález má naopak potenciál zvládnout velké objemy vody. „Máme postavena tři tato zařízení různých velikostí. Všechna jsou odzkoušená a máme potvrzeno, že náš princip funguje stejně dobře v malém i velkém měřítku, což je pro využití v praxi zásadní. Aktuálně zvládáme desítky metrů krychlových vody za hodinu, což už není jen akademická záležitost, ale zařízení průmyslově využitelné,“ ujišťuje Pavel Rudolf z Energetického ústavu FSI. Na vynálezu spolupracovali také vědci z Masarykovy univerzity a Akademie věd ČR. Zařízení na čištění kapalin i sada pro osvětlování letiště se uchází v soutěži o Zlatou medaili MSV 2021.
Odborníci z Ústavu soudního inženýrství VUT představí auto využívané pro výzkum chování řidičů. Moderní vůz s celou řadou asistenčních prvků je rozšířený např. o kamerové systémy přímo v kabině vozu, eye tracking sledující pohled řidiče a snímače dalších fyziologických funkcí jako je puls, svalová tenze, vodivost kůže a další. Data z něj využívají studenti i odborníci. „Lidský faktor je pro nás stále velká neznámá. Sice už jsme dělali nějaká měření na simulátoru, ale i kdyby byl sebelepší, pořád řidič sedí v místnosti, a to má s reálnými podmínkami v běžném provozu jen málo společného,“ naznačil výhody měření přímo v terénu Martin Bilík z ÚSI VUT. „Dokážeme sledovat chování řidiče a jeho fyziologické funkce, co se děje v kabině vozu i před vozidlem. Tolik sjednocených snímačů nemá k dispozici nikdo jiný. Díky tomu můžeme lépe analyzovat chování řidiče, takže například víme, jak reaguje, když mu nenadále vstoupí chodec do vozovky,“ doplňuje jeho kolega Michal Belák z Odboru znalectví ve strojírenství, analýz dopravních nehod a oceňování motorových vozidel.
Na stánku brněnské techniky vědci z centra CEITEC VUT představí také novinky v oblasti rentgenové počítačové tomografie. Tu používají například v projektech, kde zkoumají vývoj krčních svalů, regeneračních schopností mloků a dalších obojživelníků, studují střelná poranění v lebce nebo pomáhají otvírat starověké truhly i bez klíče.
Mezi novinky z Fakulty strojního inženýrství patří mobilní systém osvětlování MoLiS. Ten má pomoci malým letištím, jejichž technika dožívá. Dá se složit do vozíku, zapřáhnout za osobní auto a kamkoliv odvézt. Systém vyvinula firma TRANSCON ELECTRONIC SYSTEMS ve spolupráci s Leteckým ústavem FSI. MoLiS by mohl na malých letištích nahradit zastaralé systémy, využití ale najde i jako záložní soustava pro velká letiště, nebo v případě, že je potřeba připravit přistávací dráhu v místě, které jako letiště běžně neslouží. Na rozdíl od zahraničních osvětlovacích soustav tohoto typu není český systém napájen z baterií nebo solárních panelů, ale prostřednictvím kabelového rozvodu. „Chtěli jsme, aby údržba systému byla pro malá letiště co nejjednodušší a údržba baterií se nám zdála příliš náročná. Z důvodu co nejnižších nároků na elektrický generátor sloužící pro napájení systému využívá naše řešení v co nejširší míře LED technologie,“ vysvětluje Jiří Chlebek z Leteckého ústavu. Po rozbalení a instalaci osvětlovacího systému tak má letiště k dispozici kompletní osvětlení pro noční provoz letadel.
Návštěvníci MSV budou moci obdivovat také studentské projekty, kupříkladu pneumobil Typhoon, modelová letadla Golem, Faust a Shark nebo dva monoposty formule. Ty vznikly ve studentských dílnách pro letošní závodní sezonu jako v pořadí desátá formule se spalovacím motorem nazvaná Dragon X a vůbec první elektrická formule Dragon eD1.
Na stánku VUT bude k vidění také nová technologie pro dočišťování vody pomocí nízkoteplotního plazmatu. Zařízení CaviPlasma umí z vody odstranit zbytky chemikálií, například estrogeny z antikoncepce, a hubí i patogenní mikroorganismy, jako jsou sinice a bakterie. Podobná zařízení dosud existovala pouze v laboratorním měřítku, nový vynález má naopak potenciál zvládnout velké objemy vody. „Máme postavena tři tato zařízení různých velikostí. Všechna jsou odzkoušená a máme potvrzeno, že náš princip funguje stejně dobře v malém i velkém měřítku, což je pro využití v praxi zásadní. Aktuálně zvládáme desítky metrů krychlových vody za hodinu, což už není jen akademická záležitost, ale zařízení průmyslově využitelné,“ ujišťuje Pavel Rudolf z Energetického ústavu FSI. Na vynálezu spolupracovali také vědci z Masarykovy univerzity a Akademie věd ČR. Zařízení na čištění kapalin i sada pro osvětlování letiště se uchází v soutěži o Zlatou medaili MSV 2021.
Odborníci z Ústavu soudního inženýrství VUT představí auto využívané pro výzkum chování řidičů. Moderní vůz s celou řadou asistenčních prvků je rozšířený např. o kamerové systémy přímo v kabině vozu, eye tracking sledující pohled řidiče a snímače dalších fyziologických funkcí jako je puls, svalová tenze, vodivost kůže a další. Data z něj využívají studenti i odborníci. „Lidský faktor je pro nás stále velká neznámá. Sice už jsme dělali nějaká měření na simulátoru, ale i kdyby byl sebelepší, pořád řidič sedí v místnosti, a to má s reálnými podmínkami v běžném provozu jen málo společného,“ naznačil výhody měření přímo v terénu Martin Bilík z ÚSI VUT. „Dokážeme sledovat chování řidiče a jeho fyziologické funkce, co se děje v kabině vozu i před vozidlem. Tolik sjednocených snímačů nemá k dispozici nikdo jiný. Díky tomu můžeme lépe analyzovat chování řidiče, takže například víme, jak reaguje, když mu nenadále vstoupí chodec do vozovky,“ doplňuje jeho kolega Michal Belák z Odboru znalectví ve strojírenství, analýz dopravních nehod a oceňování motorových vozidel.
Na stánku brněnské techniky vědci z centra CEITEC VUT představí také novinky v oblasti rentgenové počítačové tomografie. Tu používají například v projektech, kde zkoumají vývoj krčních svalů, regeneračních schopností mloků a dalších obojživelníků, studují střelná poranění v lebce nebo pomáhají otvírat starověké truhly i bez klíče.
Součástí expozice největší české technické univerzity je i nová chytrá výhybka z Fakulty stavební VUT. Zatímco dnes se několik desítek tisíc výhybek v české železniční síti musí kontrolovat přímo na místě v jakémkoliv počasí, do budoucna by mohla rutinní práci zastat čidla a umělá inteligence. Snímače by dokázaly upozornit na horší kondici výhybky ještě předtím, než by byla potřebná nákladná oprava a zastavení tratě. Zároveň by se čidla dokázala sama dobíjet z vibrací vzniklých při průjezdu vlaku. „Umělá inteligence bude data zpracovávat a říkat, jestli je výhybka v pořádku, jestli se v ní děje něco hodného pozornosti a případně označí výhybky, které vyžadují okamžitý zásah,“ připodobňuje systém k semaforu Otto Plášek, vedoucí Ústavu železničních konstrukcí a staveb.
Stánek VUT najdete pod číslem 168 v pavilonu V.
Stánek VUT najdete pod číslem 168 v pavilonu V.
Publikováno: 03.11.2021
Zkrácený odkaz: https://www.vut.cz/old/f19527/d217448