VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ
Antonínská 548/1, Brno 601 90
telefon: viz nejčastější čísla
e-mail: vut@vutbr.cz
www.vutbr.cz
www.vut.cz
Virtuální prohlídka
IČ 00216305
DIČ CZ00216305
- Pravděpodobně máte vypnutý JavaScript. Některé funkce portálu nebudou funkční.
Studenti VUT učí děti, že chemie je hra. Jejich Matelab promění domácnost v chemickou laboratoř
Nabídnout i malým dětem zážitek ze skutečného chemického experimentu chce dvojice studentů Fakulty chemické Vysokého učení technického v Brně. Jejich hra Matelab je totiž sadou s reálnou chemickou výbavou, která dětem od 8 let dokáže, že každá domácnost se dá proměnit v malou chemickou laboratoř. Tereza Klementová a Matyáš Horálek společně hledají cestu, jak zjednodušit vybrané pokusy tak, aby se při nich používaly jen dostupné, a hlavně bezpečné chemikálie.
„S chemií jsem začal už jako malý. Dělal jsem různé pokusy, bral jsem mámě z kredence nádobí a mycí prostředky, a začínal jsem dělat první experimenty. To mě bavilo. I když je pravda, že mamka moc nadšená nebyla,“ zavzpomínal na své začátky Matyáš Horálek, který na Fakultě chemické VUT pracuje v laboratoři bioplastů. S myšlenkou na vznik chemické sady pro děti ale přišla spolužačka Tereza Klementová, studentka Spotřební chemie, kterou mrzelo, že na základní škole je v hodinách chemie málo pokusů a většinou je vidí jen ti, co sedí v první řadě.
„Díky Matelabu si dotyční můžou vyrobit třeba vodíkovou pěnu. Ta se běžně dělá v reakci hliníku a hydroxidu sodného, ale to by bylo moc nebezpečné, takže naším úkolem bylo převést tyto pokusy na chemikálie, které jsou dostupné a hlavně bezpečné. V tomto případě šlo o reakci hořčíku, vody a kyseliny citrónové,“ popsal modifikaci pokusu Horálek. Rozptýlit obavy rodičů chce dvojice studentů i tím, že součástí balení jsou netoxické chemikálie, které jsou při správném zacházení zcela bezpečné. Ostatně splnit náročné normy nejen pro chemické materiály, ale především pro dětské hračky, nebylo vůbec snadné. „Museli jsme dodržet přísné bezpečnostní předpisy. Spousta pokusů, které bychom rádi zařadili, tam být zatím nemůže, protože jsme ještě nenašli způsob, jak je upravit tak, aby byly dostatečně bezpečné. Vždy hledáme bezpečnou alternativu chemikálií, které jsou k experimentu potřeba,“ vysvětlila Tereza Klementová. V budoucnu by dvojice ráda doplnila do nabídky i další sady, zaměřené např. na kovy nebo krystaly.
Výsledkem jejich práce je základní sada Matelab, která je dostupná dětem už od 8 let věku. Žáci tu najdou zkumavky, Petriho misku, kapátko, kádinku, baňku, ochranné pomůcky a další vybavení. Malí chemici můžou vyzkoušet i některou ze dvou zatím dostupných sad: Barevné reakce a (Ne)viditelné plyny. V obou sadách je ukryta série experimentů, přičemž každý pokus lze několikrát opakovat.
Podle dvojice se sice malým dětem nabízejí v hračkářstvích různé napodobeniny chemických her, s reálnými pokusy ale mají pramálo společného. „Nenašla jsem nic opravdového, kde by byly skutečné chemické pokusy. Spíš jen napodobeniny s plastovými nástroji. Matelab jsme vytvořili proto, aby i menší děti měly trochu představu, co všechno lze při chemii dělat. Jaké atraktivní pokusy si můžou vyzkoušet. Třeba se jim to pak zalíbí a budou to chtít dělat taky,“ nalákala budoucí chemiky Tereza Klementová. Na přípravě sady pracovala dvojice při škole, ve svém volném čase, a to tři roky.
„Chceme, aby si lidé uměli představit, co se vlastně skrývá pod označením chemie. Když jsem někomu třeba řekla, že studuji chemii, tak první reakce byly: no to je hrozně těžký, to mě nikdy nebavilo atd. Přitom možná lidé ani ve skutečnosti neví, co si pod označením chemie vlastně představit. Tímto jim chceme dát možnost, aby si k chemii našli cestu sami,“ uzavřela Klementová.
Výsledkem jejich práce je základní sada Matelab, která je dostupná dětem už od 8 let věku. Žáci tu najdou zkumavky, Petriho misku, kapátko, kádinku, baňku, ochranné pomůcky a další vybavení. Malí chemici můžou vyzkoušet i některou ze dvou zatím dostupných sad: Barevné reakce a (Ne)viditelné plyny. V obou sadách je ukryta série experimentů, přičemž každý pokus lze několikrát opakovat.
Podle dvojice se sice malým dětem nabízejí v hračkářstvích různé napodobeniny chemických her, s reálnými pokusy ale mají pramálo společného. „Nenašla jsem nic opravdového, kde by byly skutečné chemické pokusy. Spíš jen napodobeniny s plastovými nástroji. Matelab jsme vytvořili proto, aby i menší děti měly trochu představu, co všechno lze při chemii dělat. Jaké atraktivní pokusy si můžou vyzkoušet. Třeba se jim to pak zalíbí a budou to chtít dělat taky,“ nalákala budoucí chemiky Tereza Klementová. Na přípravě sady pracovala dvojice při škole, ve svém volném čase, a to tři roky.
„Chceme, aby si lidé uměli představit, co se vlastně skrývá pod označením chemie. Když jsem někomu třeba řekla, že studuji chemii, tak první reakce byly: no to je hrozně těžký, to mě nikdy nebavilo atd. Přitom možná lidé ani ve skutečnosti neví, co si pod označením chemie vlastně představit. Tímto jim chceme dát možnost, aby si k chemii našli cestu sami,“ uzavřela Klementová.
Více informací na webu www.matelab.cz.
Publikováno: 19.10.2018 09:00
Zkrácený odkaz: https://www.vut.cz/old/f19527/d177780