Detail předmětu

Oborový ateliér II - Multimédia - letní

FaVU-B2MU-LAk. rok: 2013/2014

Ateliérový předmět multimedia patří k oboru "nových médií" a reprezentuje výtvarné umělecké specializace, které pro záznam, zpracování, přenos, uchovávání a zprostředkovávání obrazového a zvukového materiálu používají především vlastní tělo, fotografii, video, počítače a další, zejména elektronická média v analogové nebo v současnosti stále více v digitální podobě. Výuka zahrnuje formy výtvarného umění, často procesuálního charakteru (jako je např. performance nebo multimediální instalace a pod.), zaměřené přímo na tvůrčí čin, který je interdisciplinárním projevem v čase a prostoru a klade důraz i na čas investovaný obecenstvem. A kromě toho samozřejmě zvuk, video a jiný typ dat, které ve svém záběru směřují od hudební nebo filmové kompozice k vytváření interaktivních prostředí, jak ve formě konkrétních prostorových řešení instalací, tak ve virtuálně-digitální podobě počítačových aplikací, do nichž může divák přímo vstupovat, zasahovat a měnit je. Ve vztahu dílo-prostředí tedy klade důraz na výtvarné výrazové formy mixmediální prezentace. Oblastí širokých možností pro experimentování je práce ve veřejném prostředí internetové sítě. Nejnovější nástroje, jako je streamování, digitální modelování 3D nebo třeba VRML dávají možnost stát se součástí otevřeného kreativního prostoru a směřují k formování nového uměleckého výrazu na pozadí informačních technologií.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

15

Výsledky učení předmětu

Individuální a umělecký přístup k techologiím studovaného oboru.

Prerekvizity

Znalost základních technologických a uměleckých zákonitostí studovaného oboru.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Studenti rozvíjejí zkušenosti z praktických předmětů a propojují je se znalostmi z teorií technologie. Podle potřeby dostávají studijní úkoly, které realizují s přihlédnutím k individuálním dispozicím.
Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány Čl. 7 Studijního a zkušebního řádu VUT. Předmět je inovován v rámci OP VK projektu „Studio digitálního sochařství a nových médií“, realizovaného pod evidenčním číslem CZ.1.07/2.2.00/28.0278.

Způsob a kritéria hodnocení

Klauzurní zkouška.

Osnovy výuky

TĚLO - jako téma v umělecké výpovědi, figurální/figurativní.
a) Tělo v interakci prostoru, věcnosti a animality.
b) Vnější a vnitřní fyzická zkušenost, dech, hmat, dichotomie akustického a vizuálního, používání těla jako extenze do prostoru, jako objektivizace ducha nebo jako nástroje pro používání světa.
c) Elementární techniky - pohyb, tanec, gesto, mimika, nové technologie a nová/kyber tělesnost.
d) Techniky modelování těla v počítačových programech, anatomické principy a morfologie ve 3D.

Učební cíle

robotiku a počítače včetně rapid prototypingu, 3D trackingu, vícenásobných prostředí, aktivních prvků a technik k formování nového uměleckého výrazu. Zvyšovat připravenost studentů realizovat prezentace v co nejkomplexnější multimediální nebo mixmediální formě jako jsou např. hyperstruktury encyklopedických formátů, interaktivní instalace a environmenty, do nichž může divák přímo vstoupit, zasahovat a svou participací měnit jejich charakter a výslední výraz.
Konkrétně osvojit si technologii studovaného oboru:
Práce v reálném i digitálním prostoru s kamerou - transfokace, nájezd, ostření. Editace a celková postprodukce - cit pro rytmus insert, prolínačka, složitější obrazové efekty. Realizace, příprava prezentace a stavba tvaru v reálném i digitálním prostoru - pozice, stavba prostoru, vztahovost, proporcionalita, instalace, scéna.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast ve výuce je povinná.

Doporučené volitelné složky programu

Účast ve workshopech a předmětech projektu „Studia digitálního sochařství a nových médií“ (CZ.1.07/2.2.00/28.0278).

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor AMU , 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Přednášku vede vedoucí ateliéru podle potřeb aktuální výuky.

Seminář

156 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Výuka probíhá podle pokynů vedoucího ateliéru a v souladu s individuálními tvůrčími kvalitami studentů.