Detail předmětu

Oborový ateliér IV - Multimédia - zimní

FaVU-B4MU-ZAk. rok: 2013/2014

Ateliérový předmět multimedia patří k oboru "nových médií" a reprezentuje výtvarné umělecké specializace, které pro záznam, zpracování, přenos, uchovávání a zprostředkovávání obrazového a zvukového materiálu používají především vlastní tělo, fotografii, video, počítače a další, zejména elektronická média v analogové nebo v současnosti stále více v digitální podobě. Výuka zahrnuje formy výtvarného umění, často procesuálního charakteru (jako je např. performance nebo multimediální instalace a pod.), zaměřené přímo na tvůrčí čin, který je interdisciplinárním projevem v čase a prostoru a klade důraz i na čas investovaný obecenstvem. A kromě toho samozřejmě zvuk, video a jiný typ dat, které ve svém záběru směřují od hudební nebo filmové kompozice k vytváření interaktivních prostředí, jak ve formě konkrétních prostorových řešení instalací, tak ve virtuálně-digitální podobě počítačových aplikací, do nichž může divák přímo vstupovat, zasahovat a měnit je. Ve vztahu dílo-prostředí tedy klade důraz na výtvarné výrazové formy mixmediální prezentace. Oblastí širokých možností pro experimentování je práce ve veřejném prostředí internetové sítě. Nejnovější nástroje, jako je streamování, digitální modelování 3D nebo třeba VRML dávají možnost stát se součástí otevřeného kreativního prostoru a směřují k formování nového uměleckého výrazu na pozadí informačních technologií.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

15

Výsledky učení předmětu

Zkušenost z realizace bakalářského projektu.

Prerekvizity

Schopnost pojednat samostatně zadaný ateliérový úkol.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Studenti se soustřeďují na vykonání praktické části bakalářské zkoušky, vyhledají pro sebe nejvhodnější téma a realizační formu s předpokladem adekvátní veřejné prezentace.
Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány Čl. 7 Studijního a zkušebního řádu VUT. Předmět je inovován v rámci OP VK projektu „Studio digitálního sochařství a nových médií“, realizovaného pod evidenčním číslem CZ.1.07/2.2.00/28.0278.

Způsob a kritéria hodnocení

Klauzurní zkouška.

Osnovy výuky

PŘÍBĚH / AKCE – jako téma i forma umění.
a) Umění akce jako projev přijetí přímé osobní zodpovědnosti v představení autentického názoru obecenstvu v běžném uměleckém i veřejném provozu, situace, událost, slavnost, rituál a každodenní obřad (přírodní národy a ritualizace všedního života)..
b) Děj - věci a osoby v historickém, kulturním a společenském prostoru a v čase, struktura příběhu a vyprávění - vstup, výstup, pohyb, vrcholy, souvislého /nesouvislého příběhu, lineární a nelineární vyprávění, hypertext comics, klip, akce, virtuální realita.
c) Vyprávění literární, výtvarné, hudební, divadelní, filmové, interaktivní (počítačová hra), vznik mytologií rytmizováním každodenní životní zkušenosti, mýtus a dějiny lidstva.
d) Fakta v kontextu/kontexty ve faktech, myšlení a jazyk, etymologie, orální tradice - vyprávění, zpěv, dramatizace, umělý jazyk, matematická lingvistika.
e) Stylizace a univerzalizace osobní životní cesty, individuální mytologie, mediální mýtus, konzumní rituály, moderní hrdinové jako produkt masových mediálních modelací a používání informací.

Učební cíle

Využívat především nejnovější integrované technologie, telekomunikační systémy, robotiku a počítače včetně rapid prototypingu, 3D trackingu, vícenásobných prostředí, aktivních prvků a technik k formování nového uměleckého výrazu. Zvyšovat připravenost studentů realizovat prezentace v co nejkomplexnější multimediální nebo mixmediální formě jako jsou např. hyperstruktury encyklopedických formátů, interaktivní instalace a environmenty, do nichž může divák přímo vstoupit, zasahovat a svou participací měnit jejich charakter a výslední výraz.
Osvojit si principy používání technologii studovaného oboru a využívat vlastní umělecký potenciál.
Předpoklad využití většiny technologií, které fakulta nabízí, jako profesionální produkční a postprodukční software mnoha typů, videostřižny, zvukové studio, 3D tiskárny a 3D skenery a další.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast ve výuce je povinná.

Doporučené volitelné složky programu

Účast ve workshopech a předmětech projektu „Studia digitálního sochařství a nových médií“ (CZ.1.07/2.2.00/28.0278).

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor AMU , 4 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Přednášku vede vedoucí ateliéru podle potřeb aktuální výuky.

Seminář

195 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Výuka probíhá podle pokynů vedoucího ateliéru a v souladu s individuálními tvůrčími kvalitami studentů.