- Pravděpodobně máte vypnutý JavaScript. Některé funkce portálu nebudou funkční.
Studenti FP testovali využití ChatGPT pro analýzu finančních dat
Umělá inteligence je snad nejskloňovanějším tématem současnosti. Konverzační chatboti jako je ChatGPT nebo Bing AI Chatbot přitahují média, veřejnost i odborníky. Rychlost změn sice vyvolává celou řadu obav etického nebo environmentálního charakteru, ale současně se ozývají hlasy, které nové nástroje vnímají jako velkou příležitost s mimořádným výukovým a pracovním potenciálem. Při procházení velkého množství údajů dochází ke znatelnému zrychlení práce tím, že stačí zadat vhodný podnět a odpovědi chatbota poskytnou rámec pro kritické zhodnocení a pro další, třeba i kreativnější činnost.
Potenciál nástrojů typu ChatGPT si uvědomují i na Vysokém učení technickém v Brně. Zajímavé možnosti pro aplikaci umělé inteligence lze nalézat například v oblasti zpracování a analýzy finančních dat. Fakulta podnikatelská VUT proto nabídla studentům bakalářských programů workshop, kde řešili využití softwarové automatizace v procesech spadajících pod portfolio management a risk management za pomocí volně dostupných nástrojů. Studenty seminářem provedl lektor Jan Budík, absolvent VUT, který v současnosti působí v investiční společnosti CODYA, kde se zaměřuje na risk management a automatizaci firemních procesů.
Ve spolupráci s lektorem dokázali studenti velmi snadno naprogramovat jednoduché analytické aplikace, které jim umožnily vyhledat a stáhnout finanční data vybraných společností a provést jejich zpracování, analýzu a vizualizaci. Vzhledem k univerzálnosti ChatGPT z hlediska znalosti syntaxe velkého množství programovacích jazyků, byli studenti během krátké doby schopni samostatně provádět analýzy v několika odlišných nástrojích.
Studenti ocenili, že se mohli dozvědět o zajímavých možnostech využití tohoto nástroje v oblasti investování a obecně také pro své samostudium. Na novém nástroji vyzdvihli zejména enormní zrychlení přístupu k informacím a jeho dostupnost. Jeden z účastníků to shrnul: „Za pár vteřin dokáže vytvořit kód, který by z mé strany vyžadoval velkou spoustu času a je kreativní. Díky schopnosti pamatovat si předchozí konverzaci se mohou jeho odpovědi na stejné zadání lišit.“
Studenti se dotkli i obav spojených s používáním umělé inteligence. Negativně vnímají možnou ztrátu kreativity při hledání řešení problémů nebo přehlížení chyb ve vygenerovaných odpovědích či kódech. Také si uvědomují ohrožení některých pracovních pozic. Diskuze otevřela i etické otázky spojené s aktivním používáním nástroje.
Workshop byl připraven v návaznosti na projekt EduLab4Future, jehož jedním z hlavních cílů je implementovat a otestovat různé moderní technologie jako jeden z prvků podporující udržitelnost v oblasti vzdělávání.
Autor: Zdeňka Konečná, Jan Budík
Publikováno: 04.05.2023
Zkrácený odkaz: https://www.vut.cz/old/f19528/d241194
Kontakt
Antonínská 548/1, Brno 601 90
telefon: viz nejčastější čísla
e-mail: vut@vutbr.cz
www.vutbr.cz
www.vut.cz
Virtuální prohlídka
IČ 00216305
DIČ CZ00216305