Project detail

Strength of the beam with a breaking web for the lifetime analysis of the aircraft in a damage tolerance approach

Duration: 01.01.1998 — 31.12.1999

Funding resources

Czech Science Foundation - Standardní projekty

- whole funder (1900-01-01 - not assigned)

On the project

Předpisy letové způsobilosti pro dopravní letouny vyžadují zabezpečit jejich životnosti systémem 'damage tolerance'. To vyžaduje detailní napěťový rozbor kritických míst konstrukce, využití experimentálních údajů o vzniku a rychlosti šíření únavových trh lin v jejich blízkosti a konečně v různých fázích rozvoje trhliny určení a ověření zbytkové únosnosti porušení konstrukce. Obsahem navrhovaného projektu bude pro nový letoun L-610 rozbor napětí nosníku křídla nebo ocasních ploch s trhlinami různé délky v e stojině včetně případu zcela přerušené stojiny. Přerozdělení napětí v porušené konstrukci a její zbytková pevnost bude nejprve řešena analyticky a poté ověřena sérií statických zkoušek. Korelace jednotlivých úrovní zbytkové pevnosti s reálnou provozní dobou konstrukce bude stanovena prostřednictvím únavového experimentu. V druhé fázi řešení grantu budou teoretická a experimentální data využita k formulaci zobecňujících závěrů.

Description in English
The airworthiness regulations for passenger aircrafts require the lifetime evaluation using the damage tolerance approach. There is a need of thorough stress analysis at the critical structural areas, extensive experimantal data on crack nucleation and propagation nearby as well as residual structural strength estimation and verification for a variety of crack lengths. The current project includes the stress distribution analysis of the beam of the main wing of the L-610 aircraft at various stages of web damage. The theoretical conclusions will be verified by static strength measurements. The lifetime correlation of the residual strength of the structure will be found from the ' fatigue experiment performed. At the final project stag~ the theoretical and experimental evidence will be generalized to draw out inovative design recomandations.

Mark

GA101/98/0292

Default language

Czech

People responsible

Píštěk Antonín, prof. Ing., CSc. - principal person responsible

Units

Faculty of Mechanical Engineering
- (1998-01-01 - 1999-12-31)

Results

AUGUSTIN, P. Damage Tolerance Evaluation of the Wing Spar with Cracked Web. RESEARCH BULLETIN, 2001, vol. 2001, no. 11, p. 7 ( p.)ISSN: 1425-2104.
Detail