Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Project detail
Duration: 01.01.1998 — 31.12.1999
Funding resources
Czech Science Foundation - Standardní projekty
- whole funder (1900-01-01 - not assigned)
On the project
Předpisy letové způsobilosti pro dopravní letouny vyžadují zabezpečit jejich životnosti systémem 'damage tolerance'. To vyžaduje detailní napěťový rozbor kritických míst konstrukce, využití experimentálních údajů o vzniku a rychlosti šíření únavových trh lin v jejich blízkosti a konečně v různých fázích rozvoje trhliny určení a ověření zbytkové únosnosti porušení konstrukce. Obsahem navrhovaného projektu bude pro nový letoun L-610 rozbor napětí nosníku křídla nebo ocasních ploch s trhlinami různé délky v e stojině včetně případu zcela přerušené stojiny. Přerozdělení napětí v porušené konstrukci a její zbytková pevnost bude nejprve řešena analyticky a poté ověřena sérií statických zkoušek. Korelace jednotlivých úrovní zbytkové pevnosti s reálnou provozní dobou konstrukce bude stanovena prostřednictvím únavového experimentu. V druhé fázi řešení grantu budou teoretická a experimentální data využita k formulaci zobecňujících závěrů.
Description in EnglishThe airworthiness regulations for passenger aircrafts require the lifetime evaluation using the damage tolerance approach. There is a need of thorough stress analysis at the critical structural areas, extensive experimantal data on crack nucleation and propagation nearby as well as residual structural strength estimation and verification for a variety of crack lengths. The current project includes the stress distribution analysis of the beam of the main wing of the L-610 aircraft at various stages of web damage. The theoretical conclusions will be verified by static strength measurements. The lifetime correlation of the residual strength of the structure will be found from the ' fatigue experiment performed. At the final project stag~ the theoretical and experimental evidence will be generalized to draw out inovative design recomandations.
Mark
GA101/98/0292
Default language
Czech
People responsible
Píštěk Antonín, prof. Ing., CSc. - principal person responsible
Units
Faculty of Mechanical Engineering- beneficiary (1998-01-01 - 1999-12-31)
Results
AUGUSTIN, P. Damage Tolerance Evaluation of the Wing Spar with Cracked Web. RESEARCH BULLETIN, 2001, vol. 2001, no. 11, p. 7 ( p.)ISSN: 1425-2104.Detail