Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Project detail
Duration: 01.01.2013 — 31.12.2015
Funding resources
Technologická agentura ČR - Program aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje ALFA
- whole funder (2013-01-01 - not assigned)
On the project
Primárním výstupem projektu bude národní metodika, která bude vydána ve formě technických podmínek s doložkou Ministerstva dopravy, které budou navazovat na obecné technické podmínky TP229 "Bezpečnost v tunelech pozemních komunikací" (Přibyl, 2010). Druhým konkrétním výstupem bude program CAPITA pro analýzu rizik v silničních tunelech. Model, který je základem pro program, bude obsahovat celou řadu vstupních parametrů, jako např. parametry charakterizující schopnost identifikovat požár jednotlivými technologiemi, parametry informačního systému nebo parametry charakterizující kvalitu ventilace a možnosti úniku osob. Výstupem bude číselné hodnocení míry rizika v ordinální stupnici nebo přímo četnost usmrcených osob pro dané poměry. Model umožní uživateli variovat vstupní parametry (např. vzdálenost únikových východů) a přímo sledovat jejich vliv na míru rizika, a tím optimalizovat náklady na vybavení tunelu.
Description in EnglishThe primary outcome of the project is creating of national methodology "Risk evaluation of the road tunnels". It will be issued in the form of technical specifications of the Ministry of Transport. The methodology is being built on the general technical conditions TP229 "Safety in road tunnels" (Pribyl, 2010). The second output is a program tool CAPITA for risk analysis of road tunnels. The program will include a wide range of input parameters focusing to the ability to identify fire in a tunnel, to evaluate the quality of information or to assess the parameters characterizing the quality of ventilation and the possibility of evacuation. The output of the numerical evaluation of the risk will be a number in the ordinal scale or a frequency of fatalities given by a specific scenario. The model allows the user to vary the input parameters (e.g. distance emergency exits), and directly observe their effect on the level of risk and optimize the equipment costs of the tunnel.
Keywordstunel; direktiva 54/2004/ES; riziko; vyhodnocení rizik; umělá inteligence
Key words in Englishthe tunnel; Directive 2004/54/EC; risk; the evaluation of risks; artificial intelligence
Mark
TA03030491
Default language
Czech
People responsible
Apeltauer Tomáš, doc. Mgr., Ph.D. - fellow researcherRadimský Michal, Ing., Ph.D. - fellow researcherSmělý Martin, Ing., Ph.D. - fellow researcherPřibyl Pavel, prof. Ing., CSc. - principal person responsible
Units
Institute of Computer Aided Engineering and Computer Science- beneficiary (2013-01-01 - not assigned)
Results
PŘIBYL, P.; PŘIBYL, O.; APELTAUER, T. Mobile Highway Telematics System on D1 Highway in the Czech Republic. In Telematics - Support for Transport. Communications in Computer and Information Science. Berlin: SPRINGER-VERLAG BERLIN, HEIDELBERGER PLATZ 3, D-14197 BERLIN, GERMANY, 2014. p. 386-395. ISBN: 978-3-662-45316-2.Detail