Project detail

Advanced technologies for installation and restoration of the protective layers of railway substructure with the efficient use of secondary raw materials

Duration: 01.07.2019 — 31.12.2022

Funding resources

Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR - TRIO

- whole funder (2019-06-17 - not assigned)

On the project

Cílem projektu je vyvinutí pokročilé technologie, založené na nových materiálech pro konstrukční vrstvy železničního spodku s důrazem na vysoký podíl druhotných surovin především na bázi odpadů a vedlejších produktů průmyslové výroby. Cílem je nalézt vhodné druhotné suroviny, navrhnout a otestovat jejich úpravu či kombinace s primárními materiály tak, aby vznikly pokročilé materiály zvyšující chemickou odolnost a mechanicko-fyzikální vlastnosti, jako jsou např. deformační odolnost, propustnost nebo odolnost proti povětrnostním vlivům. Využití těchto pokročilých materiálů dojde nejen ke snížení ekologické zátěže z ukládání odpadů, ale především ke zvýšení jejich odolnosti. Tím dojde ke snížení materiálové náročnosti stavby a rekonstrukce železničních tratí, což je dlouhodobou snahou řešitele i spoluřešitele. Součástí projektu je vyvinutí a ověření unikátních technologických postupů pro zpracování výše uvedených materiálů tak, aby bylo možné jejich využití pro stanovený účel, zejména pro jejich vhodnou úpravu, která povede ke zlepšení jejich užitných vlastností a zpracovatelnosti. Součástí projektu je sestavení a ověření technologie pokládky a úpravy konstrukčních vrstev z těchto materiálů klasickými technologiemi (se sneseným kolejovým roštem). Snahou řešitelského týmu je i využití těchto pokročilých materiálů pro technologie pokládky konstrukčních vrstev bez snášení kolejového roštu (speciálními strojními linkami).

Description in English
The aim of the project is development of advanced technology based on new materials for protective layers of the railwaysubstructure, with emphasis on the high proportion of secondary raw materials mainly based on waste and by-products of industrial production. The goal is to find suitable secondary raw materials, design and test their treatment or combination with primary materials in order to create advanced materials that increase chemical resistance and mechanical-physical properties such as deformation resistance, permeability or weather resistance. Usage of these advanced materials will not only reduce the environmental impact of waste disposal but above all increase their resistance. Therefore the material demands of the construction and reconstruction of the railway tracks, which is a long-term effort of the investigator and the coinvestigator, will be lowered. Part of the project is the development and verification of unique technological processes for the manufacturing of the above mentioned materials in the way in which they can be used for the intended purpose, especially for their suitable treatment, which will improve their utility properties and workability. Part of the project is assembling and verifying of the laying technology and modifying the protective layers of these materials by usage of classical track removal technology. The use of these advanced materials for the laying technologies of the protective layers without track removal technology (special formation upgrading machines) is also the aim of the team.

Keywords
konstrukční vrstvy; zemní těleso; železniční spodek; druhotná surovina; recyklace; kamenivo

Key words in English
protective layers- railway substructure-secondary raw materials- recycling- aggregate

Mark

FV40081

Default language

Czech

People responsible

Bydžovský Jiří, doc. Ing., CSc. - fellow researcher
Černý Vít, doc. Ing., Ph.D. - fellow researcher
Dušek Erik, Ing. - fellow researcher
Hubáčková Dana, Ing. - fellow researcher
Michalčíková Magdaléna, Ing., Ph.D. - fellow researcher
Plášek Otto, doc. Ing., Ph.D. - fellow researcher
Svoboda Richard, Ing., Ph.D. - fellow researcher
Valehrach Jan, Ing., Ph.D. - fellow researcher
Drochytka Rostislav, prof. Ing., CSc., MBA, dr. h. c. - principal person responsible

Units

Institute of Technology of Building Materials and Components
- (2018-10-09 - not assigned)

Results

SVOBODA, R.; HUBÁČKOVÁ, D.; VALEHRACH, J. Using of Recycled Materials in Substructure. Zborník prednášok 19. seminára traťového hospodárstva STRAHOS 2022. Žilina: Žilinská univerzita v Žiline, 2022. p. 184-191. ISBN: 978-80-554-1900-8.
Detail

DUŠEK, E.; SVOBODA, R. Problematika návrhu příčných řezů železničních tratí v prostředí CAD. In Nová generace pracovníků v inženýrském stavitelství. Děčín: VOŠ a SPŠ strojní, stavební a dopravní Děčín, p. o., 2022. s. 73-82. ISBN: 978-80-905733-8-3.
Detail

SVOBODA, R.; HUBÁČKOVÁ, D.; VALEHRACH, J. Recycled Materials for Sublayers. In New Technology and Logistics on the Railway. Acta Polytechnica CTU Proceedings. Acta Polytechnica CTU Proceeding. Prague: Faculty of Transportation Sciences, Czech Technical University in Prague, 2023. p. 111-116. ISBN: 978-80-01-07257-8. ISSN: 2336-5382.
Detail

ČERNÝ, V.; DROCHYTKA, R.; PLÁŠEK, O.; LUŇÁČEK, M.; JEŘÁBEK, Z.; Vysoké učení technické v Brně, Brno, Veveří, INFRAM a.s., Praha 9, Kyje: Materiál pro konstrukční vrstvy zemního tělesa. 36558, užitný vzor. (2022)
Detail

ČERNÝ, V.; PLÁŠEK, O.; DROCHYTKA, R.; BYDŽOVSKÝ, J.: F8BR4C4V; Pokročilý materiál pro obnovu podkladní vrstvy. Výsledek byl vytvořen v laboratořích Vysokého učení technického v Brně a vlastnosti ověřeny za laboratorních podmínek. Při ověření vlastností byl vzorek zničen.. (funkční vzorek)
Detail

ČERNÝ, V.; PLÁŠEK, O.; DROCHYTKA, R.; BYDŽOVSKÝ, J.: SAKO4C; Pokročilý materiál pro zřízení konstrukční vrstvy. Výsledek byl vytvořen v laboratořích Vysokého učení technického v Brně a vlastnosti ověřeny za laboratorních podmínek. Při ověření vlastností byl vzorek zničen.. (funkční vzorek)
Detail

PLÁŠEK, O.; DROCHYTKA, R.; VALEHRACH, J.; HUBÁČKOVÁ, D.: ASFKV; Pokročilý materiál pro obnovu konstrukční vrstvy. Výsledek byl vytvořen v laboratořích Vysokého učení technického v Brně a vlastnosti ověřeny za laboratorních podmínek. Při ověření vlastností byl vzorek zničen.. (funkční vzorek)
Detail