Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Project detail
Duration: 01.01.2023 — 31.12.2026
Funding resources
Technologická agentura ČR - 4. veřejná soutěž programu Doprava 2020+
- whole funder (2023-01-11 - not assigned)
On the project
Podstata návrhu spočívá ve výzkumu optického stanovení dynamické odezvy mostní konstrukce na působící proměnné zatížení (tzv. budící zatížení), které vyvolává kmitání nosné konstrukce, jež je zamýšleno hlavně na identifikaci poškození předpjatých mostů z tyčových prefabrikátů z let 1955 až 1995 . V projektu je zkoumáno technické řešení vhodného měřicího zařízení, softwaru a měřicí algoritmy následného zpracování dat, dále metodické řešení průběhu testování se zaměřením na způsob zatěžování a vyhodnocení měření porovnáním s výsledky numerických modálních analýz. V rámci validace výzkumu bude realizován experiment funkčního modelu mostu se zaměřením na akcelerované testování degradačních procesů s dopadem na změny dynamických vlastností mostních konstrukcí a související zbytkovou únosnost a provozuschopnost. Pro stanovení dynamické odezvy bude zkoumáno technické řešení měřicího zařízení a softwarového zpracování, v němž půjde především o výzkum vícekamerového systému pro měření v terénu s průběžným vyhodnocením modálních parametrů jako například vlastních frekvencí a tvarů vlastních kmitů či modálního tlumení aj. Na základě praktických zkušeností ze statických měření bude systém vyžadovat významnou míru interaktivity při volbě měřicích míst a maximální zjednodušení kalibračního procesu výzkumem autokalibračních funkcí. Výzkum měřicí části softwaru bude orientován na ergonomii ovládání a interaktivitu měřicího zařízení, zatímco analytická část softwaru bude díky dynamickým dějů využívat FFT analýz měřených obrazových dat pro eliminaci šumu a dalších rušivých vlivů prostředí. V rámci metodického výzkumu budou řešeny především různé způsoby zatěžování mostních konstrukcí a odpovídajícího vyhodnocení parametrů z naměřených dat při různých úrovních jejich poškození. Půjde o zatěžování vozem se simulovanou překážkou, periodickým budičem a simulované pulzní zatížení pádem či odlehčením. Zásadní pro výběr nejvhodnějšího typu zatížení bude univerzálnost pro různé typy mostních konstrukcí, jednoduchost instalace, transportovatelnost a proveditelnost měření s minimálním omezením běžné dopravy. Nedílnou částí metodického výzkumu bude validace měřených dat s numerickými modely a experimentem funkčního modelu mostu, jehož návrh konstrukce, stavba, testování a měření je součástí experimentální části projektu. Výzkum experimentální mostní konstrukce bude především zaměřen na nalezení způsobu realizace akcelerovaného testování degradačních procesů, jež mají dopad na změny dynamických vlastností mostních konstrukcí a lze je ověřit akcelerovaným experimentem a dynamickým měřením. Výsledkem výzkumu bude optické zařízení pro měření dynamiky mostních konstrukcí vyvíjené a ověřené na reálných mostních konstrukcích a validované na funkčním modelu mostu. Projekt je strukturován do 4 etap a rozdělen napříč celou dobou řešení projektu do tří pracovních skupin: 1. výzkum měřícího zařízení a SW 2. výzkum měření reálných konstrukcí 3. výzkum metody optického sledování Každá z pracovních skupin obsahuje několik pracovních balíčků jež jsou stručně popsány harmonogramu pro jednotlivé roky. Přílohou projektu je schéma harmonogramu, jež demonstruje posloupnost řešení pracovních balíčků v průběhu etap a vzájemné souvislosti a návaznosti jednotlivých pracovních balíčků.
Description in EnglishThe aim of the project is an optical method for measuring the dynamic response of bridge structures in order to assess their structural integrity by comparing the time variation of the dynamic spectrum and comparing them with the numerical modal analysis data. The technical design of measuring equipment and software processing will be investigated, with the aim of use of camera technology for the measurement of dynamic processes, so that the resulting equipment can be usable in the outdoor environment with minimal restrictions on bridge operation. The methodological research will focus on the loading methods and the identification of parameters from the measured data, in the field of operational near-term loading bridges intact and damaged by corrosion of prestressing reinforcement.
Keywordsmostní konstrukce; dynamická odezva; optické sledování, modální analýza, monitoring
Key words in Englishprestressed bridge structure; dynamic response; optical monitoring; modal analysis
Mark
CK04000205
Default language
Czech
People responsible
Olšák Martin, Ing. - fellow researcherSvoboda Adam, Ing., Ph.D. - fellow researcherKlusáček Ladislav, doc. Ing., CSc. - principal person responsible
Units
Institute of Concrete and Masonry Structures- (2022-05-24 - not assigned)