Project detail

Rychlé semiaktivní řízení pokročilých elektronicky ovladatelných tlumičů

Duration: 01.03.2023 — 28.02.2026

Funding resources

Brno University of Technology - Vnitřní projekty VUT

- whole funder (2023-01-01 - 2024-12-31)

On the project

Je prokázáno, že semiaktivně (S/A) řízené systémy odpružení v automobilech zvýší pohodlí pasažérů a jízdní vlastnosti. Významného zlepšení je možné dosáhnout použitím rychlého S/A řízení s tlumičem s krátkou časovou odezvou (např. magnetoreologický). To klade vysoké nároky na řídicí systém z hlediska senzoriky (rozlišení, atd.) či zpracování signálů (filtrace, atd.). Optimalizace těchto vlastností je zásadní pro efektivnost systému a širší rozšíření v průmyslové praxi.

Mark

FSI-S-23-8212

Default language

Czech

People responsible

Blahuta Jiří, Ing. - fellow researcher
Čupr Martin, Ing. - fellow researcher
Dolíhal František, Ing. - fellow researcher
Jeniš Filip, Ing., Ph.D. - fellow researcher
Salva Matúš, Ing. - fellow researcher
Skoupý Martin, Ing. - fellow researcher
Šebesta Karel, Ing. - fellow researcher
Uhlíř Radim, Ing. - fellow researcher
Žáček Jiří, Ing. - fellow researcher
Klapka Milan, doc. Ing., Ph.D. - principal person responsible

Units

Institute of Machine and Industrial Design
- internal (2023-01-01 - 2025-12-31)
Faculty of Mechanical Engineering
- beneficiary (2023-01-01 - 2025-12-31)

Results

KUBÍK, M.; BORIN,D; ODENBACH,S. Transient dynamics of the field induced force in the isotropic magnetorheological elastomer. Smart Materials and Structures, 2023, vol. 32, no. 6, p. 1-11. ISSN: 1361-665X.
Detail

BASARGAN, H.; JENIŠ, F.; MIHÁLY, A.; GÁSPÁR, P. Fault-tolerant control of semi-active suspension in case of oil leakage of magnetorheological damper. In 2023 EUROPEAN CONTROL CONFERENCE, ECC. Bucharest, Romania: IEEE, 2023. ISBN: 978-3-907144-08-4.
Detail

JENIŠ, F.; MICHÁLEK, T.; KUBÍK, M.; STRECKER, Z.;ŠLAPÁK, J.; MAZŮREK, I. The influence of semi-actively controlled magnetorheological bogie yaw dampers on the guiding behaviour of a railway vehicle in an S-curve: Simulation and on-track test. PROCEEDINGS OF THE INSTITUTION OF MECHANICAL ENGINEERS PART F-JOURNAL OF RAIL AND RAPID TRANSIT, 2024, vol. 2024, no. SEP, p. 1-10. ISSN: 0954-4097.
Detail

JENIŠ, F.; MICHÁLEK, T.; KUBÍK, M.; HÁBA, A.; STRECKER, Z.; ŽÁČEK, J.; MAZŮREK, I. Semi-active yaw dampers in locomotive running gear: New control algorithms and verification of their stabilising effect. JOURNAL OF VIBRATION AND CONTROL, 2024, vol. 2024, no. 13.6., p. 1-12. ISSN: 1741-2986.
Detail

JENIŠ, F. MICHÁLEK, T. Vliv semiaktivního řízení tlumičů vrtivých pohybů na kritickou rychlost železničního vozidla. In XXVI. MEZINÁRODNÁ KONFERENCIA SÚČASNÉ PROBMÉMY V KOĽAJOVÝCH VOZIDLÁCH, ZBORNÍK PREDNÁŠOK. ZILINA: EDIS-PUBLISHING INST UNIV ZILINA, 2023. s. 213-220. ISBN: 978-80-89276-61-5.
Detail

KUBÍK, M.; STRECKER, Z.; ROUPEC, J.; MAZŮREK, I.; MACHÁČEK, O.; PALOUŠEK, D.; KOUTNÝ, D.; VUT v Brně: SKELETON FOR MAGNETIC CORE AND METHOD FOR MANUFACTURING THE SAME. EP3373311, patent. (2022)
Detail