Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
VŠETEČKA, M. RADIMSKÝ, M. APELTAUER, T. NOVÁK, M.
Original Title
Jízda přes dva jízdní pruhy
English Title
Ride using two lanes
Type
journal article - other
Language
Czech
Original Abstract
Vysoká intenzita provozu vyvolává nutnost zachovat kapacitu komunikace i v místech s lokálním zúžením jízdního pásu, např. v případě stavebních prací. Inspirováni 15 let starým rakouským zážitkem předkládáme k zamyšlení návrh uspořádání, které dokáže udržet dva pruhy v každém směru i při šířce jízdního pásu 10 metrů. Princip spočívá v tom, že nákladní automobily a autobusy zaberou dva úzké jízdní pruhy určené motocykly a osobní automobily. Článek se věnuje bezpečnostním otázkám a odhadu kapacity včetně nástinu simulace s využitím celulárního automatu.
English abstract
Due to the high intensity of traffic is necessary preserve capacity in areas with local narrowing lane, for example during construction work. Inspired by the 15-year-old Austrian experience we present the draft of cross arrangement that could keep two lanes in each direction with the width of the am 10 m only. The principle is that wide vehicles (trucks and buses) takes two narrow lanes designed for narrow vehicles (motorcycles and cars). The paper deals with security issues and estimation of capacity, including an outline of simulations using cellular automata.
Keywords
jízdní pruhy, jízda vozidel, zúžení jízdního pásu, zip
Key words in English
traffic lanes, vehicles ride, road narrowing, zip
Authors
VŠETEČKA, M.; RADIMSKÝ, M.; APELTAUER, T.; NOVÁK, M.
RIV year
2013
Released
19. 11. 2013
Publisher
KONSTRUKCE Media, s.r.o.
Location
Ostrava
ISBN
1801-822X
Periodical
Silnice a železnice
Year of study
8
Number
5/2003
State
Czech Republic
Pages from
114
Pages to
116
Pages count
3
BibTex
@article{BUT103108, author="Martin {Všetečka} and Michal {Radimský} and Tomáš {Apeltauer} and Martin {Novák}", title="Jízda přes dva jízdní pruhy", journal="Silnice a železnice", year="2013", volume="8", number="5/2003", pages="114--116", issn="1801-822X" }