Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
ADAMEC V., BERNATÍK A., DANIHELKA P., MIKA O.J., ŠAFR G.
Original Title
Implementační akční plán, PS5 - Bezpečnost v dopravě
English Title
Implemation Action Plan, PS5 Safety in Transport
Type
guideline
Language
Czech
Original Abstract
Průmysl a doprava jsou vzájemně vysoce provázanými odvětvími národního hospodářství. Jejich provázanost spočívá zejména v závislosti průmyslu na zásobování zdroji pro produkci výrobků a jejich následné distribuci prostřednictvím dopravy. Naopak doprava je závislá na produkci dopravních prostředků i vlastního předmětu dopravy, tzn. materiálů a výrobků. Kromě naplňování smyslu jejich existence mají obě odvětví další stejnou vlastnost, a to provádět i nezamýšlené činnosti, které mohou působit obecně nežádoucím způsobem na svoje okolí. Na prvním místě je to především produkce odpadů. Jedná se o exhalace vznikající z procesů, které jsou zdrojem energie nutné pro jejich fungování, vedlejší produkty, vlastní objekty po skončení funkčnosti nebo životnosti a pod. Působí prakticky trvale a mohou být zdrojem zejména chronických rizik. Dalším zdrojem nežádoucího působení jsou poruchy v jejich funkci, které mohou podle rozsahu svého působení na okolní prostředí nabýt i charakteru různě závažné a rozsáhlé havárie. Ty jsou zdrojem rizik akutních, které však při ignoraci jejich likvidace mohou přejít v chronická rizika. Z tohoto důvodu je možné jednotlivé druhy dopravy považovat za specifické technologické procesy, uskutečňované v „pracovním“ prostředí veřejně přístupném nejen subjektům, které se na tomto procesu přímo podílejí, ale prakticky všem občanům. Tímto prostředím jsou jak dopravní prostředky, tak dopravní cesty. Z toho vyplývá nutnost zajistit ochranu zdraví a bezpečnosti při práci jak pro osoby realizující tyto procesy (personál dopravních prostředků, dispečink atd.), tak pro osoby přepravované. Navíc existuje velká skupina osob využívající individuální automobilovou dopravu, jejichž bezpečnost a ochrana zdraví při účasti v provozu na veřejných komunikacích je regulována v mnohem menší míře, než u profesionálních řidičů.
English abstract
Industry and transport are highly mutually interrelated sectors of the economy. Their consistency is mainly based on industry supply sources for the production of products and their subsequent distribution through traffic. Conversely transport is dependent on production vehicles and own course of transport, materials and products. In addition to fulfilling the terms of their existence both have the same other property , and to perform unintended actions that may adversely affect general of your surroundings. In the first place it is mainly the production of waste. This is the exhalations arising from processes that are the source of energy required for their operation, by-products, custom objects after the function or durability. It works almost constantly, and can be especially chronic risks. Another source of unwanted effects are disturbances in their function, which under the scope of its activities on the environment and acquire the character of various serious and major accidents. They are a source of acute risk, but when you ignore their disposal could move in chronic risks. For this reason, it is possible to consider different modes for specific technological processes carried out in the "work " environment , not only the public entities involved in this process directly involved , but virtually all citizens. This environment is as means of transport and transport routes. Hence the need to protect health and safety at work for both people implementing these processes (staff vehicles, dispatching , etc.) and persons transported. In addition, there is a large group of people using private car transport, the health and safety when participating in traffic on public roads is regulated to a much lesser extent than for professional drivers.
Keywords
bezpečnot, bezpečná doprava, nebezpečné chemické látky, závažné havárie
Key words in English
safety, safe transport, hazardous chemical substances, major accident
Authors
Released
15. 9. 2009
Publisher
Česká technologická platforma bezpečnosti průmyslu, o.s.
Location
Ostrava
Pages from
1
Pages to
22
Pages count
BibTex
@misc{BUT104964, author="Otakar Jiří {Mika}", title="Implementační akční plán, PS5 - Bezpečnost v dopravě", year="2009", pages="1--22", publisher="Česká technologická platforma bezpečnosti průmyslu, o.s.", address="Ostrava", note="guideline" }