Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
ZVOLÁNEK, L.
Original Title
Vybrané problémy mezních stavů použitelnosti betonu
English Title
SELECTED PROBLEMS OF SERVISABILITY LIMIT STATES OF CONCRETE
Type
conference paper
Language
Czech
Original Abstract
Tato práce je zaměřena na parametrickou studii mezního stavu trhlin v betonu. Vznik trhliny lze předpokládat obecně jako negativní jev. Nejen že poškozují estetický vzhled, ale mohou značně zkrátit životnost a ohrozit provozuschopnost stavebního díla. Pro tyto důvody by měly být výskyt a šířka trhlin snížena na minimum. Podle příčiny vyvolávající v betonu tahové napětí způsobující vznik trhlin, můžeme trhliny rozdělit na trhliny zapříčiněné vnějším silovým zatížením, na trhliny zapříčiněné smršťováním betonu, na trhliny zapříčiněné teplotními změnami a na trhliny vzniklé v důsledku korozních reakcí v betonu. Tento článek je zaměřen trhliny způsobené vnějším silovým zatížením. Parametry ovlivňující šířku trhliny způsobenou vnějším zatížením jsou: velikost, způsob a délka trvání namáhání prvku; třída betonu (resp. tahová pevnost betonu); třída oceli; geometrie průřezu; typ, množství a uspořádání výztuže v betonu. Z vypočtených hodnot byla získána obecná konstrukční opatření vedoucí k redukci šířky trhliny. Jako efektivní konstrukční zásah pro redukci šířky trhliny je návrh menších profilů vložek po kratších vzdálenostech. Další může být zvýšení použité třídy betonu. Výztuž je vhodné umísťovat co nejblíže k taženému povrchu. To vede k redukci viditelné šířky trhliny na povrchu betonu (ne ke snížení plochy obnažení výztuže) i ke zvýšení únosnosti průřezu. Musí být ovšem splněna podmínka minimální krycí vrstvy výztuže. Šířka trhlin nelze snížit použitím vyšší pevnosti výztuže.
English abstract
The paper is aimed to study of parameters affecting cracks width in concrete. Generally, cracks in concrete can be considered as negative effect. They can damage surface of structure, reduce lifespan and may decline serviceability. Thus, quantity and crack width should be reduced to minimum. According to the way of concrete tensile stress generation we can divide cracks caused by external load, cracks caused by shrinkage of concrete and cracks caused by temperature fluctuation. In this paper there are considered parameters affecting crack width due to action of external load. These are load intensity, mode and duration of load, concrete strength class, steel class, section geometry, type, amount and arrangement of reinforcement. Effective structure arrangement for reducing cracks is to design smaller bars with smaller spacing. Another way can be to use a higher class of concrete. It is appropriate to put bars as close to tensile surface as possible (but it has to satisfy the condition for minimal cover). It leads to reduction of crack width on surface of concrete (not to reduce the exposure of rebar) and to increase of load carrying capacity. Using of higher class of reinforcement does not reduce crack width.
Keywords
Železobeton, šířka trhliny, vzdálenost trhlin, výpočet trhlin, optimalizace parametrů
Key words in English
Reinforced concrete, crack width, crack distance, crack calculation, parameters optimization
Authors
RIV year
2014
Released
30. 1. 2014
Publisher
Vysoké učení technické v Brně, Fakulta stavební
Location
Brno
ISBN
978-80-214-4851-3
Book
Sborník anotací Juniorstav 2014
Edition number
1
Pages from
147
Pages to
Pages count
BibTex
@inproceedings{BUT105177, author="Lukáš {Zvolánek}", title="Vybrané problémy mezních stavů použitelnosti betonu", booktitle="Sborník anotací Juniorstav 2014", year="2014", number="1", pages="147--147", publisher="Vysoké učení technické v Brně, Fakulta stavební", address="Brno", isbn="978-80-214-4851-3" }