Publication detail

Problematika bezpečné podélné vzdálenosti u nákladních vozidel

PRNKA, J. ZEMÁNEK, L. MOTL, J. NOVOTNÝ, M.

Original Title

Problematika bezpečné podélné vzdálenosti u nákladních vozidel

English Title

The issue of longitudinal safe distance between lorries

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Ačkoliv průmysl a hospodářství, potažmo česká ekonomika, stagnuje, z pohledu laika, běžně se pohybujícího po českých komunikacích, se počet nákladních vozidel převážejících různé komodity nezměnil. Podobně má laická veřejnost představu o tom, že nákladní vozidla stojí za většinou nehod, zejména těch fatálních. Faktem je, že pokud se stane dopravní nehoda, které se účastní nákladní vozidlo nebo jízdní souprava, bývají následky takovéto nehody vážné. Ve skutečnosti, ale počet nehod způsobených vozidel kategorie N (zahrnuta jsou pouze vozidla nad 3,5 t) dosahuje zhruba 5 500, což je 8 %, (15 % pokud bychom zahrnuly i nákladní vozidla do 3,5 t) z celkového počtu nehod způsobených motorovým vozidlem a zaznamenaných PČR. Počet těchto nehod se za poslední roky nezvyšuje, nicméně nelze tyto nehody podceňovat a je potřeba se tomuto tématu věnovat. Většinou totiž, pokud dojde ke střetu nákladního vozidla s osobním, má posádka osobního vozidla nesrovnatelně nižší šanci na přežití, než řidič či posádka nákladního vozu. Jednou z příčin dopravních nehod, nejen nákladních vozidel, je nedodržení bezpečné podélné vzdálenosti. Jak velký odstup by tedy měli dodržovat řidiči nákladních vozidel a dodržují ho i v praxi? V České republice je více než osm tisíc železničních přejezdů. Každý musí odpovídat příslušným zákonům, vyhláškám a normám. Při dodržování pravidel ze strany účastníků silničního provozu a při zvyšujícím se stupni zabezpečení přejezdů, by ke střetům s vlakem nemělo docházet. Přesto na nich při necelých třech stech nehodách ročně zahynou desítky osob. V drtivé většině jsou viníky účastníci silničního provozu, kteří vjedou na přejezd v době, kdy nesmí.

English abstract

The article topic is issue of safe longitudinal distance between vehicles. In practice, the roads are often encountered when vehicles traveling close together at such a distance that the driver of the second vehicle cant have and doesnt have a chance to stop in time and safely in case of emergency. Such behavior of some drivers is very dangerous, and many of them dont even realize it. These drivers include chauffeurs of lorries. Traffic accidents involving a lorry have heavier consequences. Because nonobservance of the safe distance between vehicles is in the top of ten most common causes of accidents, it is necessary to pay more attention to this topic. The paper deals with an observance of safe longitudinal distance between vehicles in selected sections of motorways in the Czech Republic and Germany. In both countries, there was accomplished the practical measurement of observance of the longitudinal distance between moving vehicles, and the results were compared among themselves, but with a view to establishing of safe longitudinal distance between the vehicles and the achievable deceleration of lorries, including empty and partially loaded and full and congested lorries. In the Czech Republic, at the moment, there isnt law that would regulate the safe distance between vehicles and many drivers abuse it

Keywords

bezpečná vzdálenost, nákladní vozidlo, statistika nehodovosti, brzdné zpomalení, reakční čas, Německo

Key words in English

Safe distance, lorry, accident statistics, brake deceleration, reaction time, Germany

Authors

PRNKA, J.; ZEMÁNEK, L.; MOTL, J.; NOVOTNÝ, M.

RIV year

2014

Released

23. 4. 2014

Publisher

VUT v Brně

Location

Brno

ISBN

978-80-214-4935-0

Book

Sborník anotací konference Junior Forensic Science Brno 2014

Pages from

1

Pages to

9

Pages count

9

BibTex

@inproceedings{BUT109803,
  author="Jiří {Prnka} and Lukáš {Zemánek} and Jakub {Motl} and Michal {Novotný}",
  title="Problematika bezpečné podélné vzdálenosti u nákladních vozidel",
  booktitle="Sborník anotací konference Junior Forensic Science Brno 2014",
  year="2014",
  pages="1--9",
  publisher="VUT v Brně",
  address="Brno",
  isbn="978-80-214-4935-0"
}