Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
JANKOVÁ, M.
Original Title
Možnosti modelování systému pro elektronickou podporu vzdělání
English Title
Modelling Capabilities of the Electronic Support of Rducation
Type
journal article - other
Language
Czech
Original Abstract
Článek je zaměřen na systémové vymezení abstraktních modelů a možnosti systémově integrovaného kybernetického prostředí (kyberprostředí) pro moderní pojetí elektronického podnikání (e-business) v oblasti elektronického vzdělávání (e-learning), obecně elektronické podpory procesů v kybernetickém prostoru (kyberprostoru) vzdělávání. Dále pak na možné užití procesů modelování pro předpokládanou elektronickou podporu vzdělávání v nově pojatém inteligentním modelu elektronického podnikání zahrnujícím kybernetický prostor s elektronickou podporou vzdělávání a to v integrovaném dynamickém prostředí technickém a sociálním budoucí nové ekonomiky. V článku jsou použity následující metody - systémová analýza, identifikace systému, tvorba modelu, matematické modelování procesů, optimalizace modelu, systémová integrace a užití prostředků modelování simulačních procesů. Cílem předloženého článku je tvorba systémově integrovaného kybernetického prostředí (kyberprostoru) jako možného modelu pro moderní elektronické podnikání v oblasti vzdělávání. Klíčem k úspěchu je již dnes schopnost inovovat a neustále zdokonalovat prostředí řízení v kybernetickém prostoru vzdělávání. Výsledným cílem bude posoudit trendy ve využití metod modelování a simulací pro projektování systémově integrovaného modelu elektronického podnikání v kyberprostoru vzdělávání. Zvážit možnosti užití vybraných metod kybernetiky, umělé inteligence a matematického modelování pro uvedené inteligentní modely s optimálními strukturami a adaptabilním chováním systému. Výsledky řešení přispívají k rozvoji poznatků a navrhování moderních přístupů k ekonomickému řízení rozvoje podniků v podmínkách měnící měnících se globálních trhů. Postup řešení výzkumu se soustřeďoval především na možnou identifikaci stávajícího prostředí v uvedené oblasti kyberprostoru. Dále na vyjádření současných možnosti plnohodnotného využití především moderních teorií k uvedenému modelování sociálně-technického prostředí v kyberprostoru vzdělávání.
English abstract
Purpose of the article: This article focuses on systemic defining of an abstract model and a system-integrated cyber environment for a modern concept of an electronic business (e-business) in the field of an e-learning and electronic support processes in a cyberspace of an education in general. Furthermore, it focuses on a possible use of modelling processes for a planned electronic support of an education in newly conceived intelligent e-business models involving a cyberspace with an electronic support and training in an integrated dynamic technical and social environment of a future new economy. Methodology/methods: The article uses the following methods – system analysis, system identification, modelling, mathematical process modelling, model optimization, system integration and use of modelling simulation processes. Scientific aim: The aim of the article is to create system-integrated cyber environment (cyberspace) as a possible model for a modern e-business in the area of an education. The key to success nowadays is an ability to innovate and continually improve environment of a management in the education cyberspace. The final objective will be to assess trends in the use of modelling and simulation methods for designing the system-integrated model of e-business in the education cyberspace. Then consider the possibilities of using selected cybernetics methods, artificial intelligence and mathematical modelling for the intelligent models with optimized structures and an adaptive behaviour of the system. Findings: The research results will contribute to the development of knowledge and designing of modern approaches to an economic driven development of companies in terms of changing global markets. Conclusions: An approach to solving the research was mainly focused on the possible identification of the existing environment in the area of cyberspace. Furthermore, it focused on the expression of current possibilities of modern theories for the modelling in education cyberspace.
Keywords
systémový přístup, elektronické vzdělávání, nová ekonomika, kybernetika, modelování, informační a komunikační technologie
Key words in English
system approach, electronic education, new economy, cybernetics, modeling, information and communication technology
Authors
RIV year
2014
Released
20. 10. 2014
Publisher
AKADEMICKÉ NAKLADATELSTVÍ CERM
Location
Brno
ISBN
1802-8527
Periodical
TRENDY EKONOMIKY A MANAGEMENTU
Year of study
8
Number
20 (2014)
State
Czech Republic
Pages from
31
Pages to
36
Pages count
6
BibTex
@article{BUT109914, author="Martina {Janková}", title="Možnosti modelování systému pro elektronickou podporu vzdělání", journal="TRENDY EKONOMIKY A MANAGEMENTU", year="2014", volume="8", number="20 (2014)", pages="31--36", issn="1802-8527" }