Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
MATUSZKOVÁ, R. BUDÍK, O.
Original Title
Reverzibilní jízdní pruh
English Title
Reversible lane
Type
conference paper
Language
Czech
Original Abstract
Reverzibilní uspořádání je asymetrické uspořádání provozu, kdy jsou vnější jízdní pruhy neměnné a vnitřní jízdní pruhy se střídavě přizpůsobuje podle potřeby pro jeden nebo druhý jízdní směr. Uspořádání se vyskytuje pouze v zahraničí, ovšem zmínku je možné najít i v českých předpisech. Příspěvek popisuje hlavní způsoby oddělení a řízení reverzibilního jízdního pruhu. Dále shrnuje zkušenosti ze zahraničí, a to především v oblasti dopravně-inženýrských charakteristik, bezpečnosti provozu a ekonomiky.
English abstract
Reversible arrangement is asymmetrical arrangement of traffic where the outer lanes stay unchanged and inner lanes are being adjusted for either driving direction, depending on certain requirements. This type of arrangement is used only abroad, however mention about it can be also found in the Czech regulations. This paper describes the main methods of separation and management of reversible lane. Furthermore summarizes the experience from abroad, mainly in the field of traffic engineering characteristics, traffic safety and economy of this arrangement.
Keywords
střídavý pruh, kapacita, špičková hodina, telematika, kongesce
Key words in English
reversible lane, capacity, rush hour, ITS, congestion
Authors
MATUSZKOVÁ, R.; BUDÍK, O.
RIV year
2014
Released
15. 12. 2014
Publisher
MAGNANIMITAS
Location
Hradec Králové
ISBN
978-80-87952-07-8
Book
Sborník příspěvků Mezinárodní Masarykovy konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky
Pages from
1
Pages to
10
Pages count
BibTex
@inproceedings{BUT111319, author="Radka {Matuszková} and Ondřej {Budík}", title="Reverzibilní jízdní pruh", booktitle="Sborník příspěvků Mezinárodní Masarykovy konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky", year="2014", pages="1--10", publisher="MAGNANIMITAS", address="Hradec Králové", isbn="978-80-87952-07-8" }