Publication detail

Od kurikula přes vzdělávací program až k vyučovací hodině?

LINDR, J.

Original Title

Od kurikula přes vzdělávací program až k vyučovací hodině?

English Title

On the way from curriculum through the educational programme into a lesson?

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Kurikulum je trvalý proces plánování, organizování, realizaci a hodnocení vzdělávání. To také obsahuje myšlenku všeobecného rozvoje studentů vzdělání. V praxi to znamená zvýšit vědomosti studentů a jejich schopnosti řešit odborné problémy a také zlepšit další klíčové kompetencea soft skills. Proto je věnována pozornost společenskovědním předmětům ve vzdělávacím programu technické univerzity. Tento článek ukazuje formální reprezentaci společenských věd předmětů ve vzdělávacím programu Fakulty stavební VUT v Brně. Přináší také výsledky vzdělávání pomocí agendy Hodnocení kvality výuky. Hodnocení poskytuje důležitou zpětnou vazbu. Studenti mohou hodnotit kvalitu výuky, význam společenskovědních předmětů ve vzdělávacím programu a osobnost učitele. Kromě toho jsou tyto údaje základem pro modernizaci a inovaci ve vzdělávání. Je také možné analyzovat výuku společenskovědních předmětů obecně pomocí pohledu studentů.

English abstract

The curriculum is a permanent process of planning, organising, realisation and evaluation of education. It also contains the idea of students' general educational development. In practice it means to increase both knowledge and abilities to solve specialised problems and also to improve the other key competences, soft-skills etc. Therefore, the attention is paid to social sciences subjects in the educational programme of the technical university. This article shows a formal representation of social sciences subjects in the educational programme of the Faculty of Civil Engineering BUT in Brno and brings results of educational quality evaluation as well. The educational evaluation provides an important feedback. The students can evaluate the quality of teaching, importance of the social sciences subjects in the educational programme and teacher's personality. Furthermore, the pieces of information are the basis for increasing the process of modernisation and innovation in education. It's also possible to analyse the teaching of social sciences subjects in general with help of the students' view.

Keywords

Kurikulum, společenskovědní předměty, kurikulární vize, vzdělávací program, hodnocení kvality výuky, implementace kurikula, význam společenskovědních předmětů

Key words in English

Curriculum, social sciences subjects, curricular vision, educational programme, educational quality evaluation, curriculum implementation, importance of social sciences subjects.

Authors

LINDR, J.

Released

27. 6. 2013

Publisher

SvF STU Bratislava

Location

Bratislava

ISBN

978-80-227-3967-2

Book

Úloha spoločenskovedných disciplín na technických univerzitách v procese globalizácie

Edition number

1

Pages from

116

Pages to

125

Pages count

10

BibTex

@inproceedings{BUT112786,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Od kurikula přes vzdělávací program až k vyučovací hodině?",
  booktitle="Úloha spoločenskovedných disciplín na technických univerzitách v procese globalizácie",
  year="2013",
  number="1",
  pages="116--125",
  publisher="SvF STU Bratislava",
  address="Bratislava",
  isbn="978-80-227-3967-2"
}