Publication detail

Posouzení příčiny škody na motoru nákladního automobilu Scania P420 CB6X6

MAN, O.

Original Title

Posouzení příčiny škody na motoru nákladního automobilu Scania P420 CB6X6

English Title

Assessment of the causes of damage to the engine of a truck Scania P420 CB6X6

Type

report

Language

Czech

Original Abstract

Za běžného provozu došlo k zadření a následné destrukci jedné pístové skupiny. Nebyl zaznamenán výpadek mazání ani chladící soustavy. Bylo požadováno stanovení možných příčin škody a ověření teze, že k zadření došlo z důvodu poškození jednoho z ventilů. Dodána byla ojnice, koruna pístu, pístní čep, úlomky pánve pístního oka ojnice, klikové oko ojnice, úlomky pístního kroužku stíracího, pístní kroužek těsnící, úomek pláště pístu, výfukový ventil a tryska ostřiku pístu. Jako prvotní příčinu lze označit perforaci výfukového ventilu se zdrojem v trhlinách, iniciovaných v dosedací ploše ventilu a jejich šíření mechanismem termomechanické únavy. Následkem vzniklé netěsnosti výfukového ventilu byl ovlivněn spalovací proces v postiženém válci s důsledkem smývání mazacího filmu ze stěn válce nespáleným palivem a postupným zadíráním, v jehož důsledku vzrůstal odpor proti pohybu pístu ve válci, což vedlo k deformaci ojnice a asymetrickému zatížení pístního čepu.

English abstract

Under normal operation, there has been the seizing and subsequent destruction of one of the piston groups. Outage of lubrication or cooling system was not recorded. It was asked to determine the possible causes of the damage and verify the thesis that the seizure was due to damage to one of the valves. Delivered were the connecting rods, piston crown, piston pin, connecting rod piston eye pans debris, connecting rod crankshaft eye, fragments of the scraper piston ring, sealing piston ring, fragment of the piston skirt, the exhaust valve and a piston spray cooling nozzle. As the primary cause can be identified exhaust valve perforation sourcing from the cracks, initiated at the contact surface of the valve and their propagation by mechanism of thermomechanical fatigue. Consequently, the resulting leakage of the exhaust valve influenced the combustion process in the affected cylinder, with the result of lubricating film washout by the unburned fuel on the cylinder walls and gradual seizing a result of which was growing resistance against movement of the piston in the cylinder, leading to deformation of the connecting rod and to asymmetrical load of the piston pin.

Keywords

vznětový motor;zadírání;bimetalický píst;termomechanická únava

Key words in English

diesel engine; seizure; bimetallic piston; thermomechanical fatigue

Authors

MAN, O.

Released

7. 3. 2014

Pages count

28

BibTex

@techreport{BUT113944,
  author="Ondřej {Man}",
  title="Posouzení příčiny škody na motoru nákladního automobilu Scania P420 CB6X6",
  year="2014",
  pages="28"
}