Publication detail

Posouzení příčiny škody na pojišťovacím šroubu a zdvihátku v motoru kogenerační jednotky

MAN, O.

Original Title

Posouzení příčiny škody na pojišťovacím šroubu a zdvihátku v motoru kogenerační jednotky

English Title

Assessment of the causes of damage to the locking screw and tappet of a cogeneration unit engine

Type

report

Language

Czech

Original Abstract

V motoru typu MWM TCG 2020 (pístový zážehový dvacetiválec do V spalující zemní plyn) kogenerační jednotky Quanto D2000 došlo k havárii zdvihátka ventilu na válci A4 a poškození příslušného vačkového hřídele. Dle vyjádření provozovatele jednotky uběhly od zpozorování prvních příznaků poruchy do jejího diagnostikování čtyři dny, během nichž se porucha projevovala nepravidelně, přičemž celkem ve čtyřech případech zasáhl řídicí systém jednotky vyvoláním nuceného odstavení. Požadováno bylo rozlišení, zda poškození odpovídá dlouhodobé degradaci nebo jednorázové kolizi. Kolize byla jako příčina škody vyloučena.

English abstract

The engine type MWM TCG 2020 (the V-type 12 cylinder engine burning natural gas) of the cogeneration unit Quanto D2000 experienced damage to the roller tappet of cylinder A4 and damage to the respective camshaft. According to the operator of the unit four days have passed since the first sighting of the first symptoms of the disorder to diagnose them, during which the disorder manifested irregularly, and in four cases the unit control system induced a forced shutdown. Required was to make a distinction whether the damage corresponds to the long-term degradation or a single collision. The collision was excluded as the cause of the damage.

Keywords

kogenerační jednotka;vačkový hřídel;zdvihátko;zadírání

Key words in English

cogeneration unit; camshaft; tappet; galling

Authors

MAN, O.

Released

2. 5. 2014

Pages count

12

BibTex

@techreport{BUT113947,
  author="Ondřej {Man}",
  title="Posouzení příčiny škody na pojišťovacím šroubu a zdvihátku v motoru kogenerační jednotky",
  year="2014",
  pages="12"
}