Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
Bartes František
Original Title
Moderní pojetí pojmu Competitive Intelligence
English Title
The modern concept of the concept of Competitive Intelligence
Type
journal article - other
Language
Czech
Original Abstract
Příspěvek pojednává o problematice Competitive Intelligence (CI) a současném chápání tohoto pojmu v prostředí našich podniků. Autor toto pojetí považuje za nedostatečné. Důvodem je změna paradigmatu v oblasti řízení a inovací vyvolaná globalizací. V příspěvku upozorňuje na nutnost přechodu k novému pojetí pojmu CI, které by lépe vyhovovalo požadavkům vrcholového vedení podniků v oblasti strategického řízení. Autor ve vymezení svého vlastního pojetí pojmu CI vychází: a) z posouzení názorů předních světových odborníků na CI, které je značně diferencované, b) z rozdílného pojetí samotného pojmu informace. Následně definuje pojem Competitive Intelligence se zaměřením na úkoly, které klade současné podnikatelské prostředí.
English abstract
The paper deals with the issue of Competitive Intelligence (CI) and the current understanding of this concept in the environment of our businesses. By this concept considers inadequate. The reason is a change of paradigm in management and innovation-driven globalization. The paper highlights the need for the transition to a new understanding of the concept of CI that would better suit the needs of senior corporate executives in strategic management. By the definition of its own conception of the term CI is based on: a) examined the world's leading experts on the CI, which is highly diversified, b) from a different conception of the very concept of information. Subsequently defines Competitive Intelligence focusing on the challenges posed by the current business environment.
Keywords
competitive intelligence, vymezení pojmu, strategické řízení
Key words in English
competitive intelligence, definition, strategic management
Authors
RIV year
2015
Released
15. 9. 2015
Publisher
Slovenská akadémia manažmentu
Location
Bratislava, Slovenská republika
ISBN
1337-0510
Periodical
Manažment podnikania a vecí verejných
Year of study
X.
Number
29
State
Slovak Republic
Pages from
6
Pages to
16
Pages count
11
BibTex
@article{BUT119981, author="František {Bartes}", title="Moderní pojetí pojmu Competitive Intelligence", journal="Manažment podnikania a vecí verejných", year="2015", volume="X.", number="29", pages="6--16", issn="1337-0510" }