Publication detail

Význam všeobecného vzdělávání v kultivaci osobnosti studentů technické univerzity

LINDR, J.

Original Title

Význam všeobecného vzdělávání v kultivaci osobnosti studentů technické univerzity

English Title

The importance of general education in cultivation of personality of students of technical university

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Úkolem vysokých škol je vychovat všestranně kultivovaného absolventa schopného se úspěšně začlenit do pracovního i osobního ţivota. Modernizace, efektivita, inovace a proces zkvalitňování výuky přináší školám nové výzvy k tomu, aby reagovaly na měnící se potřeby doby. Jednou z klíčových otázek řešení dichotomie mezi všeobecností a odborností je začlenění společenskovědních předmětů a soft skills do akademických studijních plánů. Příspěvek řeší jak teoretické vymezení problematiky všestranného rozvoje, tak zkušenosti s výukou společenskovědních předmětů na Fakultě stavební VUT v Brně prostřednictvím zpětnovazebního hodnocení výuky se zacílením na vybrané předměty. Ukazuje se, že studenti vnímají přínos společenskovědních předmětů jako lehce nadprůměrný. Vítají zejména ty společenskovědní předměty, které mají přímou souvislost s jejich studovaným oborem a také odbornou specializací.

English abstract

The task of universities is to teach a universally educated graduate able to successfully integrate into the work and personal life. Modernisation, effectiveness, innovation and process of teaching improvement bring new challenges to schools in respond to the changing needs. One of the key questions of a solution to the dichotomy between generality and expertise is an integration of social science subjects and soft skills into academic study plans. The article deals with both theoretical specification of general development and experience in social science teaching at the Faculty of Civil Engineering BUT through the feedback of teaching quality evaluation aimed at the selected subjects. It turns out that students perceive the contribution of social sciences as slightly above average. They welcome in particular such social sciences which have a direct relationship with their study branch and with professional specialisation as well.

Keywords

Všestranný rozvoj studenta, klíčové kompetence, společenskovědní předměty, hodnocení kvality výuky, modernizace vzdělávání, všeobecnost a odbornost

Key words in English

Student’s general development, key competences, social science subjects, education quality evaluation, modernisation in education, generality and specialisation

Authors

LINDR, J.

Released

18. 9. 2015

Publisher

FVT TUKE Košice

Location

Prešov

ISBN

978-80-553-2194-3

Book

K vybraným aspektom technologického vzdelávania na začiatku tretieho tisícročia

Edition number

1

Pages from

13

Pages to

17

Pages count

5

BibTex

@inproceedings{BUT121009,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Význam všeobecného vzdělávání v kultivaci osobnosti studentů technické univerzity",
  booktitle="K vybraným aspektom technologického vzdelávania na začiatku tretieho tisícročia",
  year="2015",
  number="1",
  pages="13--17",
  publisher="FVT TUKE Košice",
  address="Prešov",
  isbn="978-80-553-2194-3"
}