Publication detail

Společenskovědní vzdělávání v dichotomii s odborným vzděláváním na technické univerzitě

LINDR, J.

Original Title

Společenskovědní vzdělávání v dichotomii s odborným vzděláváním na technické univerzitě

English Title

Social science education in dichotomy of specialised education at the technical university

Type

book chapter

Language

Czech

Original Abstract

Dnešní doba klade vysoké nároky. Od absolventů vysoké školy vyžaduje, aby byli plně odborně připraveni na výkon své profese a zároveň byli vybaveni všemi klíčovými kompetencemi pro život. Vzniká potřeba všeobecného i odborného rozvoje studentů. Praktická realizace tohoto ideálu zakládá dichotomii mezi všeobecným a odborným vzděláváním. Na všeobecný rozvoj studentů je na Stavební fakultě VUT v Brně pamatováno zařazením společenskovědních předmětů do vzdělávacích programů. V příspěvku je na základě zpětnovazebního dotazníku zhodnocen přínos dvou vybraných společenskovědních předmětů pro osobní rozvoj studentů. Je provedeno statistické zpracování údajů pro předměty Etika v podnikání a Environmentalistika a stavitelství. Následně jsou rozebírány příčiny zjištěného stavu. Příspěvek tím dostává retrospektivní charakter a nabízí inspirativní vize.

English abstract

Living in today’s world is very demanding. Graduates from universities are required to be fully ready for their profession and they must also be equipped by all key competences for life. The need for general and professional development of students is created. A realisation of this ideal creates the dichotomy between the general and the specialised education in schools. The general education is realised at the Faculty of Civil Engineering BUT by including social sciences subjects into all educational programmes. A contribution of selected social science subjects to the personal development of students is evaluated in the paper on the basis of a feedback questionnaire. The data from the subjects Ethics in business and Environmental studies and civil engineering is then statistically processed. Subsequently, the main causes of the detected condition are analysed. The paper receives a retrospective character and offers an inspiring vision in education as well.

Keywords

Všeobecnost, odbornost, dichotomie, společenskovědní předměty, přínos předmětu, hodnocení kvality výuky, kurikulum, vzdělávací program

Key words in English

generality, expertise, dichotomy, social science subjects, usefulness of subject, education quality evaluation, curriculum, educational programme

Authors

LINDR, J.

Released

30. 6. 2015

Publisher

Mendelova univerzita v Brně

Location

Brno

ISBN

978-80-7509-256-4

Book

Rozvoj kompetencí vzdělavatelů v kontextu moderního pojetí

Edition

Monografie

Edition number

1

Pages from

89

Pages to

95

Pages count

7

BibTex

@inbook{BUT121024,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Společenskovědní vzdělávání v dichotomii s odborným vzděláváním na technické univerzitě",
  booktitle="Rozvoj kompetencí vzdělavatelů v kontextu moderního pojetí",
  year="2015",
  publisher="Mendelova univerzita v Brně",
  address="Brno",
  series="Monografie",
  edition="1",
  pages="89--95",
  isbn="978-80-7509-256-4"
}