Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
LINDR, J.
Original Title
Společenskovědní vzdělávání v dichotomii s odborným vzděláváním na technické univerzitě
English Title
Social science education in dichotomy of specialised education at the technical university
Type
book chapter
Language
Czech
Original Abstract
Dnešní doba klade vysoké nároky. Od absolventů vysoké školy vyžaduje, aby byli plně odborně připraveni na výkon své profese a zároveň byli vybaveni všemi klíčovými kompetencemi pro život. Vzniká potřeba všeobecného i odborného rozvoje studentů. Praktická realizace tohoto ideálu zakládá dichotomii mezi všeobecným a odborným vzděláváním. Na všeobecný rozvoj studentů je na Stavební fakultě VUT v Brně pamatováno zařazením společenskovědních předmětů do vzdělávacích programů. V příspěvku je na základě zpětnovazebního dotazníku zhodnocen přínos dvou vybraných společenskovědních předmětů pro osobní rozvoj studentů. Je provedeno statistické zpracování údajů pro předměty Etika v podnikání a Environmentalistika a stavitelství. Následně jsou rozebírány příčiny zjištěného stavu. Příspěvek tím dostává retrospektivní charakter a nabízí inspirativní vize.
English abstract
Living in today’s world is very demanding. Graduates from universities are required to be fully ready for their profession and they must also be equipped by all key competences for life. The need for general and professional development of students is created. A realisation of this ideal creates the dichotomy between the general and the specialised education in schools. The general education is realised at the Faculty of Civil Engineering BUT by including social sciences subjects into all educational programmes. A contribution of selected social science subjects to the personal development of students is evaluated in the paper on the basis of a feedback questionnaire. The data from the subjects Ethics in business and Environmental studies and civil engineering is then statistically processed. Subsequently, the main causes of the detected condition are analysed. The paper receives a retrospective character and offers an inspiring vision in education as well.
Keywords
Všeobecnost, odbornost, dichotomie, společenskovědní předměty, přínos předmětu, hodnocení kvality výuky, kurikulum, vzdělávací program
Key words in English
generality, expertise, dichotomy, social science subjects, usefulness of subject, education quality evaluation, curriculum, educational programme
Authors
Released
30. 6. 2015
Publisher
Mendelova univerzita v Brně
Location
Brno
ISBN
978-80-7509-256-4
Book
Rozvoj kompetencí vzdělavatelů v kontextu moderního pojetí
Edition
Monografie
Edition number
1
Pages from
89
Pages to
95
Pages count
7
BibTex
@inbook{BUT121024, author="Jaroslav {Lindr}", title="Společenskovědní vzdělávání v dichotomii s odborným vzděláváním na technické univerzitě", booktitle="Rozvoj kompetencí vzdělavatelů v kontextu moderního pojetí", year="2015", publisher="Mendelova univerzita v Brně", address="Brno", series="Monografie", edition="1", pages="89--95", isbn="978-80-7509-256-4" }