Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
STEREC, P.
Original Title
Škola jako rukojmí přímé akce
English Title
The school as hostages of direct action
Type
book chapter
Language
Czech
Original Abstract
Publikace je souborem textů o umění a učení performance. Výběr autorů vychází z okruhu umělců - performerů, pedagogů, kteří tuto disciplínu učí na uměleckých a umělecko-výchovných školách a teoretiků, kteří performativní aspekty v umění mapují nebo je zkoumají v rámci doktorských studií. Základ tvoří příspěvky pronesené na konferenci Akce a reakce, která proběhla na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ve dnech 24. a 25. října 2013. Příspěvky se zabývají performativitou ve vizuálním umění a výukou performance na uměleckých školách vizuálního zaměření. Jedná se o pokus ustanovit oborovou diskusní platformu, jež může následně vstoupit do interdisciplinárního dialogu s názorovými pozicemi divadelní, taneční, hudební, případně jazykové performance. Texty zkoumají posun od existenciální, ritualizované performance 60. let k analytickým (post)produ kčním performativním strategiím a zrcadlí rozdílné pozice svých autorů.
English abstract
The publication is a collection of texts on art and the process of performance learning. To the circle of authors belong artists-performers, educators who teach this discipline in art and art-educational schools, and theorists who examine performative aspects of arts, or subject them to an in-dept analysis within the framework of doctoral studies. The foundations of the book are constituted by the academic papers presented at the Akce a reakce (Action and Reaction) conference that took place at the Department of Art Education at the Palacký University in Olomouc on 24 and 25 October 2013. The papers deal with performativity in visual arts and its instruction in visual-oriented art schools. This is an attempt to establish a professional discussion platform, which can subsequently enter into interdisciplinary dialogue of views originating from the areas of theater, dance, music, or language performance. Texts presented explore the shift from existential, ritualized performance of the 1960s to the analytical (post)production performative strategies, and reflect the different positions of their authors.
Keywords
umění, performance, edukace
Key words in English
art, performance, education
Authors
Released
15. 12. 2015
Publisher
Univerzita Palackého
Location
Olomouc
ISBN
978-80-244-4619-6
Book
Akce a reakce. Performativní aspekty v současném umění a umělecké výchově
Edition number
1
Pages from
73
Pages to
76
Pages count
4
BibTex
@inbook{BUT122993, author="Pavel {Sterec}", title="Škola jako rukojmí přímé akce", booktitle="Akce a reakce. Performativní aspekty v současném umění a umělecké výchově", year="2015", publisher="Univerzita Palackého", address="Olomouc", edition="1", pages="73--76", isbn="978-80-244-4619-6" }