Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
STRNADOVÁ, M. REŽŇÁKOVÁ, M.
Original Title
Výzkum vybraných kvalitativních value drivers v podnicích strojírenského průmyslu
English Title
Research on selected qualitative value drivers in industry companies
Type
conference paper
Language
Czech
Original Abstract
Purpose of the article: Článek je zaměřen na kvalitativní value drivers v podnicích působících v oboru Výroba strojů a zařízení, a které value drivers jsou respondenty z této oblasti považovány za nejdůležitější. Methodology/methods: Ke splnění cíle byla využita podniková data získaná dotazníkovým šetřením a údaje z účetních výkazů těchto podniků (období 2009 – 2012). Získaná data byla využita k ověření výzkumných hypotéz s využitím statistických metod (F-test, Studentův t-test). Kromě toho bylo využito Winsorizovaného průměru (ke zjištění průměrných hodnot ukazatele ROE u jednotlivých skupin podniků). Scientific aim: Cílem článku je zjistit, které kvalitativní value drivers jsou nejdůležitější v podnicích působících v oboru Výroba strojů a zařízení (CZ-NACE 28). Findings: Z dosažených výsledků vyplývá (aplikací četností odpovědí), že za důležité value drivers respondenti považují pověst podniku, lidské zdroje (zaměstnanci) a jejich vlastnosti, obchod a flexibilita, výkonnost a produktivita, majetek podniku, kvalita, investice, inovace a know-how. U faktorů lidské zdroje (zaměstnanci) a jejich vlastnosti, kvalita, výkonnost a produktivita, rozvoj podniku a kolektiv bylo prokázáno, že průměrná hodnota ukazatele ROE (jenž byl zvolen jako měřítko výkonnosti) se liší u podniků, které uvedli příslušný faktor jako generátor hodnoty (skupina A) a které tento faktor neuvedli (skupina B). Conclusions: Nejčastěji zmiňovaným faktorem byla pověst podniku. Podle zahraničních výzkumů jsou nejčastěji uváděným generátorem hodnoty zákazníci, jejich loajalita, věrnost a spokojenost. Pro české podniky není důležitý například faktor technologie a technologické vybavení či snižování nákladů, podle zahraničních průzkumů jde o poměrně důležitý faktor. Naproti tomu, pro zahraniční respondenty není příliš důležitá například výkonnost a produktivita, majetek podniku, know-how, což jsou faktory zahraničními subjekty málo zmiňované. K málo zmiňovaným faktorům mezi oběma skupinami respondentů patří kapitál podniku, rozvoj podniku, kolektiv, peněžní toky, cenová politika a rodinné zázemí.
Keywords
value drivers, performance measurement, value based management, research, questionnaire
Key words in English
Authors
STRNADOVÁ, M.; REŽŇÁKOVÁ, M.
Released
4. 12. 2015
Publisher
Fakulta podnikatelská
Location
Brno
ISBN
978-80-214-5332-6
Book
Workshop specifického výzkumu 2015
Pages from
86
Pages to
97
Pages count
12
BibTex
@inproceedings{BUT123245, author="Michala {Strnadová} and Mária {Režňáková}", title="Výzkum vybraných kvalitativních value drivers v podnicích strojírenského průmyslu", booktitle="Workshop specifického výzkumu 2015", year="2015", pages="86--97", publisher="Fakulta podnikatelská", address="Brno", isbn="978-80-214-5332-6" }