Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
KLUSÁČEK, S. HAVRÁNEK, Z. BENEŠ, P.
Original Title
Srovnání metod pro přesné určení rezonančních frekvencí lopatek turbodmychadla pomocí laserových interferometrů a kalibrace snímačů zrychlení a úhlové rychlosti na FEKT VUT v Brně
English Title
A comparison of laser interferometer methods for accurate determination of resonant frequencies in a turbine wheel assembly and a calibration of accelerometers and gyroscopes at FEEC BUT
Type
article in a collection out of WoS and Scopus
Language
Czech
Original Abstract
Tento článek prezentuje experimentální výzkum na turbínovém kole používaného v motorech automobilů. Cílem práce bylo prozkoumat různé postupy, které zajišťují optimální hledání rezonančních kmitočtů v souvislosti s mechanickou excitací a měřicích metod. Pro mechanické buzení bylo použito vibračního stolku a modálního kladívka. Měřením byly porovnávány jednobodový laserový interferometr a diferenciální laserový interferometr. Cílem výzkumu bylo najít spolehlivou diagnostickou metodu pro hledání rezonančních kmitočtů turbínových lopatek, což je důležité pro správné vyvážení turbínového kola. Přesné vyvážení a určení rezonančních frekvencí turbínového kola má vliv na životnost turbodmychadla a navíc umožňuje eliminovat případné poškození celého motoru automobilu v důsledku vibrací. Všechny uvedené metody jsou vzájemně porovnány. Experimenty ukázaly, výhody, nevýhody a rozdíly, které charakterizují různé druhy buzení a typy laserových interferometrů. Druhá část popisuje možnosti kalibrace akcelerometry a gyroskopy na FEKT VUT.
English abstract
This paper presents experimental research on a turbine wheel assembly used in car engines. The aim the paper is to investigate various procedures ensuring optimal search of resonant frequencies related to mechanical excitation and measuring methods. To perform the mechanical excitation described in the article, we used a vibration shaker and a modal hammer. In the given context, two measurement approaches are compared: the application of a single-point vibrometer, and the use of a special differential vibrometer. The purpose of the research is to facilitate reliable diagnostics of resonant frequencies in turbine blades, which is a process markedly responsible for the correct balancing of a turbine wheel. Such accurate determination of the resonant frequencies of a turbine wheel influences the life of the turbocharger and, moreover, enables us to eliminate possible damage to an automotive engine caused by vibrations. All the indicated measurements are mutually compared, and another comparison is performed involving the simulation results obtained from the modal analysis. The experiments demonstrate the advantages, disadvantages and differences characterizing the different types of excitation and laser interferometer measurement, with a special focus on the streamlining and acceleration of experimental measurements in the development of new turbine wheels. The second part describes the calibration possibilities of accelerometers and gyroscopes at FEEC BUT.
Keywords
Laserový interferometr, modální analýza, turbínové kolo, kalibrace, akcelerometr, gyroskop
Key words in English
Laser Interferometer, modal analysis, turbine wheel, calibration, accelerometer, gyroscope
Authors
KLUSÁČEK, S.; HAVRÁNEK, Z.; BENEŠ, P.
Released
30. 5. 2016
Publisher
Slovenská technická univerzita v Bratislavě
Location
Bratislava
ISBN
978-80-227-4563-5
Book
Noise and vibration in practice
Edition
21
Edition number
1
Pages from
83
Pages to
88
Pages count
6
BibTex
@inproceedings{BUT125610, author="Stanislav {Klusáček} and Zdeněk {Havránek} and Petr {Beneš}", title="Srovnání metod pro přesné určení rezonančních frekvencí lopatek turbodmychadla pomocí laserových interferometrů a kalibrace snímačů zrychlení a úhlové rychlosti na FEKT VUT v Brně ", booktitle="Noise and vibration in practice", year="2016", series="21", number="1", pages="83--88", publisher="Slovenská technická univerzita v Bratislavě", address="Bratislava", isbn="978-80-227-4563-5" }