Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
HORNUNGOVÁ, J.
Original Title
Sociální výkonnost podniku ve vztahu k udržitelné přidané hodnotě
English Title
The social performance of the enterprise in relation to sustainable added value
Type
journal article - other
Language
Czech
Original Abstract
Světová komise pro životní prostředí a rozvoj, zřízená Organizací spojených národů definovala ve své zprávě z roku 1987 „udržitelnost“ jako „rozvoj, který odpovídá potřebám současnosti, aniž by poškodil schopnost příštích generací vyhovět svým vlastním potřebám“. Udržitelnost je v současné době obecně přijímána jako jeden z klíčových faktorů úspěchu v dlouhodobé obchodní strategii firem. Jedná se o multidimenzionální koncept, který s sebou nese aspekty ekonomické, sociální a životního prostředí. Obecně je možno říci, že udržitelnost podniku je posuzována v závislosti na jeho ekonomické, environmentální a sociální výkonnosti. Právě hodnocení výkonnosti je v současné době nedílnou součástí řízení podniku, jejíž výsledky jsou důležité nejen pro management podniku, ale i pro ostatní zainteresované strany, které s daným podnikem přicházejí do styku. Cílem udržitelného podniku je zvyšovat hodnotu podniku pro zákazníka i zaměstnance s využitím příležitostí a zahrnutím rizik odvozených z environmentálních a sociálních vývojových trendů (Cenia, 2011; Kocmanová a kol., 2010; Hyršlová, 2009). Cílem článku je definovat udržitelnou přidanou hodnotu ve spojitosti se sociální výkonností podniků a následně pomocí statistického testování zjistit, zdali podpora sociálních aktivit vůči zaměstnancům, ovlivňuje hospodářský výsledek podniku.
English abstract
The article is focused on a description of the social performance of the company like the important part of sustainable value added. Actually sustainability is commonly accepted as one of the key success factors in long-term business strategy. It is a multidimensional concept that carries the economic, social and environmental aspects. The purpose of the article is to present some research results from the area of Information and Communication Activities. Based the empirical research, there is a relationship between support for reconciliation between work and personal life and profitability of a company. From the perspective of sustainable value added, that compares the added value and the costs associated with social (or environmental) area, it can be said that support for reconciliation between work and personal life by employers contributes to higher economic performance and thus to increase the added value. These activities should continue to be supported by employers (in selected area).
Keywords
Sociální výkonnost, udržitelná přidaná hodnota, informační a komunikační činnosti, Pearsonův korelační koeficient
Key words in English
Social performance, sustainable value added, Information and Communication activities, Pearson’s correlation coefficient
Authors
Released
11. 11. 2016
Publisher
NEWTON College, a. s.
Location
Praha
ISBN
1801-7118
Periodical
Scientia&Societas
Year of study
XII
Number
3
State
Czech Republic
Pages from
143
Pages to
149
Pages count
7
BibTex
@article{BUT129752, author="Jana {Hornungová}", title="Sociální výkonnost podniku ve vztahu k udržitelné přidané hodnotě", journal="Scientia&Societas", year="2016", volume="XII", number="3", pages="143--149", issn="1801-7118" }