Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
REKOVÁ, E.
Original Title
Faktory úspěchu českých „born globals“ podniků
English Title
Success factors of the Czech "born globals" enterprises
Type
conference paper
Language
Czech
Original Abstract
Cíle článku– Cílem článku je analyzovat pojem „faktory úspěchu“ z pohledu akademického zkoumání i seřazení žebříčku úspěšnosti na poli obchodním. Práce zkoumá, zdali existuje jednotný rámec, který by definovat „faktory úspěchu,“ či jednotná kritéria na hodnocení úspěchu. Práce se zaměřuje na podniky „born globals.“ Po důkladné rešerši a analýze vytipovaných společností, předkládá analýzu faktorů úspěchu u společnosti SkyPicker.com s.r.o., nyní pod názvem Kiwi.com, která splňuje definici „born globals.“ Metodologie- Použitá metodologie se sestává ze strukturovaného sběru dat ve formě zpřehlednění vědecké literatury vztahujících se k tématu mezinárodních společností, mezinárodního působení společností a faktoru úspěchu. Na základě analýzy těchto sekundárních dat je provedena rešerše a výběr vhodné mezinárodní společnosti, která by splňovala definici „born global“ firmy a zároveň měla výrazný zahraniční přesah. Následuje analýza interních dokladů, výročních zpráv a závěrečných zpráv vybrané společnosti. Neméně důležitá je použitá metoda analýzy primárních dat, která analyzuje vybranou společnost a využívá případovou studii, jakožto kvalitativní vědeckou metodu vedoucí k získání reálného kontextu při důkladném zkoumání jediného subjektu. Práce využívá metody syntézy, indukce a dedukce. Vědecký cíl – Vědecký cíl je analýza akademických prací, které definují pojem „faktory úspěchu“ a zkoumání jejich možné implementace na firmy typu „born globals.“ Na základě rozboru případové studie úspěšné firmy, která definici splňuje, se práce pokusí najít doporučení a sestavit model pro další podniky. Zjištění – Vědecká práce, která je výsledkem rešerše téměř 200 akademických prací (Giedre, 2015), ukazuje, že práce zcela postrádají jednotný a systematický přístup k řešení aspektu úspěchu firem v mezinárodním prostředí. V rámci kritické analýzy se v případové studii konkrétního podniku udělal rozbor 7 S faktorů, SLEPT analýzu a Porterovu analýzu pěti sil se záměrem odhalit faktory úspěchu na konkrétním podniku s možností zavedení vyzkoumaných faktorů úspěchu na ostatní podniky typu „born globals. Závěr – V rámci práce byla k analýze faktorů úspěšnosti vybrána společnost Skypicker.com. s.r.o.. Tato společnost je brněnská firma, založená v roce 2012, aktivní od roku 2014, která během posledních 2 let znásobila svůj obrat o 1500% a několika stonásobně zvýšila i počet zaměstnanců. Společnost splňuje definici společnosti „born globals,“ tedy narozena pro globalizaci, protože se jedná o podnik, který do tří let po svém založení expanduje na zahraniční trh, kde prodává své výrobky či služby, odpovídající minimálně 25% z celkových tržeb firmy. Zakladatel Oliver Dlouhý přednáší o faktorech úspěchu své firmy na mnohým univerzitách, konferencích i diskuzních fórech. Ani přesto se nedá říci, že by existoval jednotný návod a definice úspěchu jeho firmy. Jedná se o směs vnitřních i vnějších faktorů, skvělého vedení, silné motivace zaměstnanců, ojedinělého algoritmu na vyhledávání levných letů a výhody prvního na trhu.
English abstract
The objectives of the article — the aim of the article is to analyse the concept of "success factors" from the perspective of academic examination and the sort of success in the field of business rankings. The paper examines whether there is a single framework which would define "success factors" or uniform criteria on the evaluation of success. The work focuses on enterprises ' born globals '. After thorough research and analysis of selected companies, presents an analysis of the factors of success for the company SkyPicker.com s.r.o., now under the name of Kiwi.com, which meets the definition of "born globals". Methodology-methodology used consists of a structured collection of data in the form of help clarify the scientific literature related to the topic of international companies, international companies and the exposure factor of success. Based on the analysis of these secondary data research is performed and the choice of appropriate international companies, that would meet the definition of a "born global" companies and at the same time have a significant foreign interference. The following is an analysis of the internal documents, annual reports and final reports of the selected company. No less important is the method used for the analysis of primary data that analyzes the selected company and uses the case study, as a qualitative scientific method leading to a thorough examination of the real context when a single entity. The work uses methods of synthesis, induction and deduction. The scientific goal of the scientific objective is the analysis of academic papers that define the concept of "success factors" and investigating their possible implementation on the company type "born globals". On the basis of an analysis of a case study of a successful company that meets the definition, the work attempts to find recommendations and build a model for other businesses. Findings-scientific work which is the result of a search of nearly 200 academic papers (Giedre, 2015), shows that the work of completely lack a consistent and systematic approach to address the aspect of the success of companies in the international environment. In the context of critical analysis in a case study of a particular undertaking done analysis of the 7 factors, SLEPT analysis and Porterovu analysis of the five forces with the intention to reveal the factors of success on the particular undertaking with the possibility of the introduction of the researched success factors on other companies of "born globals. Conclusion – in the context of the work was to analyze the factors of the success of the company Skypicker.com is selected. Ltd.. This company is a company founded in Brno in 2012, active from 2014, which during the last 2 years to enhance its turnover of 1500% and several hundred fold increase and the number of employees. The company meets the definition of a company "born globals," born for globalization, because it is a business that, within three years after its Foundation, expands on the foreign market, where it sells its products or services, corresponding to at least 25% of the total revenue of the company. Founder Oliver Long lectures about the factors the success of their business on many college campuses, conferences and discussion forums. Although I can't say that there is a single tutorial and definition of success of his business. It is a mixture of internal and external factors, excellent management, strong employee motivation, a unique algorithm to search for cheap flights and the benefits of the first on the market.
Keywords
Born globals, Internacionalizace, Management, Úspěch
Key words in English
Born globals, internationalisation, Management, success
Authors
Released
9. 12. 2016
Location
Brno
ISBN
978-80-214-5472-9
Book
Workshop specifického výzkumu 2016
Pages from
54
Pages to
67
Pages count
111
BibTex
@inproceedings{BUT132030, author="Eliška {Krejčí Reková}", title="Faktory úspěchu českých „born globals“ podniků", booktitle="Workshop specifického výzkumu 2016", year="2016", pages="54--67", address="Brno", isbn="978-80-214-5472-9" }