Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
LINDR, J.
Original Title
Vztah všeobecného a odborného vzdělávání - věčné dilema
English Title
Relation between generality and expertise - eternal dilemma
Type
conference paper
Language
Czech
Original Abstract
Profil absolventa technické vysoké školy mluví o rozvoji klíčových kompetencí pro úspěšné profesní uplatnění. Z toho plyne, že je třeba najít rovnováhu mezi zastoupením všeobecných a odborných předmětů ve studijních plánech, která ideu profilu absolventa naplní. Všeobecně vzdělávací předměty by měly souviset s oborem studia a měly by napomáhat širšímu vzdělanostnímu rozvoji absolventů. Příspěvek hodnotí realizaci a reflexi výuky vybraného společenskovědního předmětu Sociální komunikace v akademickém plánu technické univerzity. Reflektuje úspěchy a problémy, které s sebou výuka společenskovědních předmětů nese. Příspěvek tím dostává retrospektivní charakter při hodnocení zkušeností s výukou a pohled na rozvoj školy v budoucnosti.
English abstract
A graduate’s profile speaks about reaching the expertise and the development of key competences necessary for successful work placement of university graduates. From this follows a need to find an optimal balance between general and specialised subjects which fulfils the idea of graduates’ profile. General educational subjects should relate to the relevant study branch and should provide broad educational development. The paper evaluates realisation and feedback reflection of a chosen social science subject Social communication in the university academic plan. It reflects profit, achievements and problems which teaching of the social science subjects carries within. Due to this the article obtains a retrospective character in experience evaluation and a new view of how to improve further school development in the future.
Keywords
Kurikulum, všestranný rozvoj, společenskovědní předměty, zpětnovazební hodnocení, dichotomie všeobecnosti a odbornosti, modernizace vzdělávání
Key words in English
Curriculum, general development, social science subjects, feedback evaluation, dichotomy of expertise and generality, modernisation in education
Authors
Released
29. 6. 2017
Publisher
STU Bratislava
Location
Bratislava
ISBN
978-80-227-4706-6
Book
Spoločenskovedné aspekty vzdelávania a ich význam pre technickú prax
Edition number
1
Pages from
103
Pages to
109
Pages count
7
BibTex
@inproceedings{BUT138702, author="Jaroslav {Lindr}", title="Vztah všeobecného a odborného vzdělávání - věčné dilema", booktitle="Spoločenskovedné aspekty vzdelávania a ich význam pre technickú prax", year="2017", number="1", pages="103--109", publisher="STU Bratislava", address="Bratislava", isbn="978-80-227-4706-6" }