Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
LINDR, J.
Original Title
Přínos výuky společenskovědních předmětů na technické univerzitě
English Title
Contribution of teaching social science subjects at technical university
Type
conference paper
Language
Czech
Original Abstract
Profil absolventa technické vysoké školy mluví o dosažení odbornosti a o rozvoji klíčových kompetencí nutných pro úspěšné budoucí profesní uplatnění. K tomu je třeba najít rovnováhu mezi zastoupením všeobecných a odborných předmětů v akademických plánech na nehumanitní univerzitě, která napomáhá kultivaci studentů. Příspěvek se zamýšlí nad výukou společenskovědních předmětů na vybrané fakultě VUT v Brně. Uvádí průzkumnou studii o vnímání přínosu výuky společenskovědního předmětu Etika v podnikání samotnými studenty na základě zpětnovazební agendy hodnocení kvality výuky a dotazníku mapujícího faktory, které přínos ovlivňují. Příspěvek prezentuje kvantifikované výsledky přínosu. Rozebírá faktory, které souvisí s vnímáním předmětu, jako je např. přínos pro budoucí práci, pro osobní rozvoj, souvislost předmětu s oborem aj. S využitím statistického testování hypotéz je předložena komparace vybraných faktorů ovlivňujících přínos. Je posouzena jejich významnost s ohledem na vnímání společenskovědního předmětu pro rozvoj studentů
English abstract
A graduate’s profile speaks about reaching the expertise and the development of key competences needed for successful work placement of university graduates. From this follows a need to find an optimal balance between general and specialised subjects in academic study plans at non-humanistic university which helps to cultivate graduates. The paper thinks about the teaching of the social science subjects at a selected faculty at BUT. It presents an exploratory case study of the contribution of social science subject Ethics in business from students’ perspective based on the feedback agenda evaluation of teaching quality and on the questionnaire mapping factors affected the contribution. The paper presents the quantified results of contribution. It discusses factors related to the perception of subject, e.g. contribution for the future work, contribution for personal development, the relationship of the subject with the study specialisation etc. Using of statistical hypothesis testing is presented a comparison of selected factors affecting the contribution. It is assessed their significance with regard to the perception of social science subject to students’ development.
Keywords
společenskovědní předměty, všeobecnost a odbornost, humanizace technického vzdělávání, všestranný rozvoj, přínos předmětu, hodnocení kvality výuky, faktory přínosu, statistické zpracování
Key words in English
social science subjects, generality and specialisation, humanisation of technical education, general development, subject contribution, teaching quality assessment, contribution factors, statistical proceedings
Authors
Released
12. 9. 2017
Publisher
Mendelova univerzita v Brně
Location
Křtiny
ISBN
978-80-7509-503-9
Book
ICOLLE 2017
Edition number
1
Pages from
159
Pages to
172
Pages count
13
BibTex
@inproceedings{BUT139402, author="Jaroslav {Lindr}", title="Přínos výuky společenskovědních předmětů na technické univerzitě", booktitle="ICOLLE 2017", year="2017", number="1", pages="159--172", publisher="Mendelova univerzita v Brně", address="Křtiny", isbn="978-80-7509-503-9" }