Publication detail

Zhodnocení přínosu výuky společenskovědních předmětů v technickém univerzitním vzdělávání

LINDR, J.

Original Title

Zhodnocení přínosu výuky společenskovědních předmětů v technickém univerzitním vzdělávání

English Title

Assessment of contribution of social science teaching in technical university education

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

V současné době roste potřeba všestranného vzdělávání. To se odráží v koncepci akademických plánů na technických univerzitách. Praxe požaduje absolventa, který je vybaven odbornými a všeobecnými znalostmi, včetně soft skills. K tomu slouží výuka společenskovědních předmětů mající za cíl vychovat všestranně vzdělaného absolventa, který se úspěšně zařadí do praxe. Příspěvek pohlíží na zkušenosti s výukou společenskovědních předmětů na vybrané technické univerzitě. Zkoumá přínos výuky a faktory, které ho ovlivňují z pohledu studentů. Opírá se o zpětnovazební hodnocení a o výpovědi studentů, jak výuku vnímají. Je hodnocena významnost jednotlivých faktorů a vzájemné kombinace, které spolu mohou souviset. Příspěvek má retrospektivní charakter a pohled na rozvoj výuky společenskovědních předmětů do budoucna.

English abstract

Nowadays the need for general education is growing. This is reflected in the concept of academic plans at technical universities. Praxis requires a graduate who has professional and general knowledge including soft skills. For this purpose there is social science teaching with the aim to educate a broadly educated graduate who is going to be successfully incorporated into praxis. The paper looks at experience of social science teaching at a selected technical university. It also explores benefits of education and the factors that have an influence to it from the students‘ perspective. It relies on feedback evaluation and students’ answers from the questionnaire how they look at teaching. There is evaluated the significance of factors and mutual combinations that may be linked together. Due to this the paper obtains a retrospective character in experience and a new view of how to improve further school development in the future.

Keywords

Společenskovědní předměty, zpětnovazební hodnocení, dichotomie všeobecnosti a odbornosti, přínos předmětů, statistické zpracování

Key words in English

Social science subjects, feedback evaluation, dichotomy of expertise and generality, contribution of subjects, statistical proceedings

Authors

LINDR, J.

Released

14. 12. 2017

Publisher

STU Bratislava

Location

Bratislava

ISBN

978-80-227-4758-5

Book

Spoločenske vedy a humanizácia technického univerzitného vzdelávania

Edition number

1

Pages from

56

Pages to

62

Pages count

7

BibTex

@inproceedings{BUT143872,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Zhodnocení přínosu výuky společenskovědních předmětů v technickém univerzitním vzdělávání",
  booktitle="Spoločenske vedy a humanizácia technického univerzitného vzdelávania",
  year="2017",
  number="1",
  pages="56--62",
  publisher="STU Bratislava",
  address="Bratislava",
  isbn="978-80-227-4758-5"
}