Publication detail

Analýza plavecké výkonnosti studentů VUT v Brně v akademickém roce 2016/2017

BÁTOROVÁ, M. BÁTORA, B. PODOLÁK, M. NOVÁKOVÁ, S.

Original Title

Analýza plavecké výkonnosti studentů VUT v Brně v akademickém roce 2016/2017

English Title

Analysis of swimming performance of BUT students in the academic year 2016/2017

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Cílem našeho výzkumu bylo, zjistit úroveň plaveckých dovedností studentů Vysokého učení technického v Brně (VUT) a porovnat je s hodnotící škálou dle Coopera (1983), Kopřivy (1993) a s tabulkami výkonnosti vytvořené pro studenty Fakulty tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy (Čechovská I., Čechovská B. & Hejtíková, 2008) včetně komparace výsledků dvanáctiminutového testu na začátku a na konci semestru u studentů i studentek výukového a volného kondičního plavání. Zjistili jsme, že studenti i studentky výukového plavání VUT v Brně mají na konci semestrů dle Cooperovy hodnotící škály dobrou až přijatelnou úroveň výkonnosti. Podle dalších dvou testů je plavecká výkonnost našich studentů nižší. U mužů i u žen byli hodnoty 12 min testu souvislého plavání na konci semestru vyšší u výukového plavání než u volného plavání. Je však zajímavé, že u mužů není rozdíl mezi výkony velmi patrný (p-value=0,2515), avšak u žen je rozdíl výrazný s p-value=0,0004377.

English abstract

The aim of our research was to determine the level of swimming skills of students of the Brno Technical University (BUT) and to compare them with the evaluation scale according to Coopera (1983), Kopřivy (1993) and performance tables created for students of the Faculty of Physical Education and Sport of Charles University (Čechovská I ., Čechovská B. & Hejtíková, 2008), including the comparison of the results of a 12-minute test at the beginning and at the end of the semester for both students and students of teaching and free fitness swimming. We found that BUT students and students of VUT at the end of semesters, according to Cooper's rating scale, have a good and acceptable level of performance. According to two other tests, the swimming performance of our students is lower. In both men and women, the 12-minute continuous swimming test at the end of the semester was higher for teaching swimming than for free swimming. However, it is interesting that in men the difference in performance is not very noticeable (p-value = 0.2515), but for women the difference is significant with p-value = 0.0004377.

Keywords

plavání, Cooper test, výkonnost, kondice, výuka plavání, tělesná výchova

Key words in English

swimming, Cooper test, performance, fitness, swimming lessons, physical education

Authors

BÁTOROVÁ, M.; BÁTORA, B.; PODOLÁK, M.; NOVÁKOVÁ, S.

Released

5. 10. 2017

Publisher

Vysoké učení technické v Brně

Location

Brno

ISBN

978-80-7315-265-9

Book

Pohybový aparát a zdraví

Pages from

124

Pages to

134

Pages count

11

BibTex

@inproceedings{BUT146053,
  author="BÁTOROVÁ, M. and BÁTORA, B. and PODOLÁK, M. and NOVÁKOVÁ, S.",
  title="Analýza plavecké výkonnosti studentů VUT v Brně v akademickém roce 2016/2017",
  booktitle="Pohybový aparát a zdraví",
  year="2017",
  pages="124--134",
  publisher="Vysoké učení technické v Brně",
  address="Brno",
  isbn="978-80-7315-265-9"
}