Publication detail

Vyhodnocení aspektů ovlivňující odměňování vysoce postavených manažerů

JANČÍKOVÁ, K.

Original Title

Vyhodnocení aspektů ovlivňující odměňování vysoce postavených manažerů

English Title

Vyhodnocení aspektů ovlivňující odměňování vysoce postavených manažerů

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Purpose of the article: Účelem článku je vyhodnotit aspekty (faktory), které ovlivňují variabilní odměny u vysoce postavených manažerů ve velkých podnicích České republiky a jaké faktory ovlivňují celkovou odměnu. U vybraných aspektů bude zjišťována jejich korelace a jednotlivé aspekty budou sloučeny využitím faktorové analýzy. Odměňování manažerů je klíčovým procesem v celém podniku, neboť udržuje schopné pracovníky a zvyšuje jejich loajalitu. Právě vztah mezi managementem a vlastníkem podniku je velmi specifický, neboť management by měl usilovat o dosažení cílů, které definovali vlastníci. V určitých případech ovšem manažeři sledují jen vlastní užitek, čímž rostou náklady zastoupení. Methodology/methods: Pro dosažení hlavního cíle článku je využito nejprve sekundárního výzkumu a následně jsou využita data z empirického výzkumu. Pro sběr dat bylo využito strukturovaného dotazníkového šetření. Respondenti byli top manažeři a získané výsledky byly vyhodnoceny prostřednictvím softwaru IBM SPSS Statistics v. 24. Mezi využité matematicko-statistické metody patří zjišťování korelace mezi aspekty a vyhodnocení prostřednictvím Chí-kvadrát testu a faktorová analýza. Scientific aim: Posoudit, jaké faktory ovlivňují variabilní složku mzdy u manažerů a jaké faktory ovlivňují celkovou odměnu manažerů (CEO). Článek identifikuje faktory prostřednictvím faktorové analýzy. Findings: Zjištění ukazují, že mezi významné faktory, které ovlivňují výši odměny manažerů, patří vývoj tržní hodnoty podniku a skupina interních finančních ukazatelů podniku. Obě tyto manifestní proměnné v sobě ukrývají další faktory. Conclusions: Z provedené analýzy vyplynulo, že variabilní složku mzdy u CEO ovlivňují ukazatele výkonnosti podniku a celková výše odměny je následně ovlivněna i osobností manažera, jeho schopnostmi a životními zkušenostmi.

English abstract

Purpose of the article: Účelem článku je vyhodnotit aspekty (faktory), které ovlivňují variabilní odměny u vysoce postavených manažerů ve velkých podnicích České republiky a jaké faktory ovlivňují celkovou odměnu. U vybraných aspektů bude zjišťována jejich korelace a jednotlivé aspekty budou sloučeny využitím faktorové analýzy. Odměňování manažerů je klíčovým procesem v celém podniku, neboť udržuje schopné pracovníky a zvyšuje jejich loajalitu. Právě vztah mezi managementem a vlastníkem podniku je velmi specifický, neboť management by měl usilovat o dosažení cílů, které definovali vlastníci. V určitých případech ovšem manažeři sledují jen vlastní užitek, čímž rostou náklady zastoupení. Methodology/methods: Pro dosažení hlavního cíle článku je využito nejprve sekundárního výzkumu a následně jsou využita data z empirického výzkumu. Pro sběr dat bylo využito strukturovaného dotazníkového šetření. Respondenti byli top manažeři a získané výsledky byly vyhodnoceny prostřednictvím softwaru IBM SPSS Statistics v. 24. Mezi využité matematicko-statistické metody patří zjišťování korelace mezi aspekty a vyhodnocení prostřednictvím Chí-kvadrát testu a faktorová analýza. Scientific aim: Posoudit, jaké faktory ovlivňují variabilní složku mzdy u manažerů a jaké faktory ovlivňují celkovou odměnu manažerů (CEO). Článek identifikuje faktory prostřednictvím faktorové analýzy. Findings: Zjištění ukazují, že mezi významné faktory, které ovlivňují výši odměny manažerů, patří vývoj tržní hodnoty podniku a skupina interních finančních ukazatelů podniku. Obě tyto manifestní proměnné v sobě ukrývají další faktory. Conclusions: Z provedené analýzy vyplynulo, že variabilní složku mzdy u CEO ovlivňují ukazatele výkonnosti podniku a celková výše odměny je následně ovlivněna i osobností manažera, jeho schopnostmi a životními zkušenostmi.

Keywords

odměňování, mzda, top management, faktorová analýza

Key words in English

odměňování, mzda, top management, faktorová analýza

Authors

JANČÍKOVÁ, K.

Released

6. 12. 2019

Publisher

Vysoké učení technické v Brně - Fakulta podnikatelská

Location

Brno

ISBN

978-80-214-5835-2

Book

Workshop specifického výzkumu 2019

Pages from

117

Pages to

124

Pages count

7

BibTex

@inproceedings{BUT161950,
  author="Kateřina {Procházková}",
  title="Vyhodnocení aspektů ovlivňující odměňování vysoce postavených manažerů",
  booktitle="Workshop specifického výzkumu 2019",
  year="2019",
  pages="117--124",
  publisher="Vysoké učení technické v Brně - Fakulta podnikatelská",
  address="Brno",
  isbn="978-80-214-5835-2"
}