Publication detail

Obchodní model jako inovační nástroj ve světě digitalizace

DOMANIŽOVÁ, P.

Original Title

Obchodní model jako inovační nástroj ve světě digitalizace

English Title

Business model as an innovative tool in the world of digitization

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Cílem tohoto článku je specifikovat obchodní modely a jejich použití, když společnosti vstupují na zahraniční trhy. Nedílnou součástí je i digitalizace dnešního světa, včetně obchodních modelů. Účelem článku je zmapovat úroveň znalostí o obchodních modelech, dopadech digitalizace na ně a toho, jak společnosti vstupují konkrétně na německý trh z pohledu obchodních modelů. Cílem tohoto článku je porovnat pojem obchodního modelu jako takového, jeho využití a přístup k digitalizaci. Porovnáním literárních rešerší se autor zaměří na obchodní model Canvas, který splňuje kritéria pro vstup na zahraniční trhy a jeho strukturu. Používá jej jako „vítěze“ mezi ostatními modely. Purpose of the article: Cílem tohoto článku je specifikovat obchodní modely na základě literárních rešerší. Specifikace významu pojmu business model v českém pojetí. Nedílnou součástí je i digitalizace dnešního světa, včetně obchodních modelů. Účelem článku je zmapovat úroveň znalostí o obchodních modelech, dopadech digitalizace na ně. Methodology/methods: Literární přehled včetně srovnání autorových názorů na používání obchodních modelů, jejich inovace a adaptace pod vlivem digitalizace. Z pohledu na vytváření vlastních obchodních modelů, zkoumání oblastí znalostí a možných způsobů vstupu na zahraniční trhy. Porovnat názory autora dle konceptu obchodního modelu jako takového, jeho využití a přístup k digitalizaci. Zaměření na tuto oblast může vést k budoucímu výzkumu. Vzhledem k tomu, že je nezbytné určit relevanci potenciálního obchodního modelu, je třeba zkoumat specifikaci příslušných obchodních modelů, které lze získat. K dosažení tohoto cíle bylo nutné zvolit přístup k dosažení těchto cílů: 1. Přehled relevantní literatury se zaměřením na obchodní modely; 2. Vyvodit závěry na základě průzkumu. K dosažení výše uvedených cílů bylo nutné provést analýzu vybraných článků, studií a dalších publikací, které jsou součástí vědeckých databází. Scientific aim: Hodnocení autorských názorů a názorů na používání obchodních modelů. Po zjištění mezery ve znalostech ji autor doplní analýzou současného stavu. Cílem teoretického výzkumu bude kvantitativní přístup, zhodnocení klíčových slov - obchodní model, jeho použití autory a jejich význam v literatuře jako podpora pro hodnocení výsledků. Findings: Pojem „obchodní model“ je definován různými autory různými způsoby. Skládá se ze dvou základních prvků výnosného modelu v podnikovém systému. Hlavním cílem bylo posoudit větší počet obchodních modelů jako klíčové slovo v oboru. Podle výsledků tohoto článku se autor rozhodl pro budoucí zpracování použít obchodní model Canvas. Je to jednoduchý a kompletní nástroj pro návrh, analýzu, inovace a zaměření obchodního modelu na klíčové bloky obchodního modelu. Conclusions: Autor považuje za nutné analyzovat možnosti inovací a adaptace obchodních modelů v moderní éře digitalizace při vstupu na zahraniční trhy. Především na trhu sousedící země - na německém trhu.

English abstract

The purpose of this article is to specify business models and their use when companies enter foreign markets. An integral part is the digitization of today's world, including business models. The purpose of the article is to map the level of knowledge about business models, the impact of digitization on them and how companies are entering the German market specifically from the perspective of business models. The aim of this article is to compare the concept of the business model itself, its use and approach to digitization. By comparing literature searches, the author focuses on the Canvas business model that meets the criteria for entering foreign markets and its structure. He uses it as a “winner” among other models. Purpose of the article: The purpose of this article is to specify business models based on literature searches. Specification of the meaning of the term business model in the Czech concept. An integral part is the digitalization of today's world, including business models. The purpose of this article is to map the level of knowledge about business models and the impact of digitization on them. Methodology / methods: Literature review including comparison of the author's opinions on the use of business models, their innovation and adaptation under the influence of digitization. From the perspective of creating their own business models, exploring areas of knowledge and possible ways of entering foreign markets. Compare author's views by concept business model itself, its use and approach to digitization. Focusing on this area can lead to future research. Since it is necessary to determine the relevance of a potential business model, it is necessary to examine the specification of the relevant business models that can be obtained. To achieve this, it was necessary to adopt an approach to achieve the following objectives: 1. Review of relevant literature focusing on business models; 2. Draw conclusions from the survey. To achieve the above objectives, it was necessary to analyze selected articles, studies and other publications that are part of scientific databases. Scientific aim: Evaluation of author's opinions and opinions on the use of business models. After detecting a gap in The author complements it by analyzing the current state. The aim of theoretical research will be a quantitative approach, evaluation of keywords - business model, its use by authors and their importance in literature as a support for evaluation of results. Findings: The term "business model" is defined by different authors in different ways. It consists of two basic elements of profitable model in the business system. The main goal was to consider more business models as a key word in the industry. According to the results of this article, the author decided to use the Canvas business model for future processing. It is a simple and complete tool to design, analyze, innovate and focus your business model on key business model blocks. Conclusions: The author considers it necessary to analyze the possibilities of innovation and adaptation of business models in the modern era of digitization when entering foreign markets. Especially in the market of a neighboring country - the German market.

Keywords

obchodní modely, obchodní model Lean Canvas, zahraniční trhy, inovace, strategie, digitalizace, průmysl 4.0.

Key words in English

business models, business model Lean Canvas, foreign markets, innovation, strategy, digitization, industry 4.0.

Authors

DOMANIŽOVÁ, P.

Released

6. 12. 2019

Publisher

Fakulta podnikatelská, Vysoké Učení Technické v Brně

Location

Brno

ISBN

978-80-214-5835-2

Book

Workshop specifického výzkumu 2019

Pages from

32

Pages to

45

Pages count

14

URL

BibTex

@inproceedings{BUT162156,
  author="Petra {Domanižová}",
  title="Obchodní model jako inovační nástroj ve světě digitalizace",
  booktitle="Workshop specifického výzkumu 2019",
  year="2019",
  pages="32--45",
  publisher="Fakulta podnikatelská, Vysoké Učení Technické v Brně",
  address="Brno",
  isbn="978-80-214-5835-2",
  url="https://www.konference.fbm.vutbr.cz/workshop/useruploads/files/sbornik/Sborn%C3%ADk%20workshopu_2019.pdf"
}