Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
GREGOR, Š.
Original Title
Identifikace motivačních nástrojů používaných ve vybrané společnosti
English Title
Identification of motivational tools used in selected company
Type
conference paper
Language
Czech
Original Abstract
Tato práce se zabývá popisem hlavních motivačních nástrojů používaných ve vybrané firmě s ohledem na očekávaný kladný vliv na hodnotu firmy zvyšováním motivace zaměstnanců a kvality firemní kultury. Problematika byla sledována v rámci procesu oceňování podniku s možnostmi identifikace a kvantifikace motivačních nástrojů a využití takto získaných informací při dalším ocenění. Na základě rešerše literatury zabývající se podnikovou kulturou a popisu významu motivace, jsem se pokusil o kvantifikaci motivačních nástrojů. Hledané otázky se týkaly možného přístupu k získání potřebných údajů při ocenění podniku a jejich následného využití. Za účelem pochopení vybraných aspektů firemní kultury sledovaného podniku byl proveden hloubkový rozhovor s managementem společnosti. Analýzou účetních dat za období let 2007 - 2018 byla provedena identifikace vybraných nástrojů včetně vyčíslení jejich nákladů. Provedenou analýzou identifikovaných motivačních nástrojů byl doložen jejich spíše stabilizační význam v dané firmě. Bylo to dáno zejména velikostí společnosti, jejím postavením na trhu a působením zejména vnějších vlivů, čímž chyběla vnitřní síla pro sledování nastavené motivační strategie.
English abstract
The paper deals with the description of the main motivational tools used in the selected company with regard to the expected positive impact on the value of the company by increasing the motivation of employees and the quality of the corporate culture. The issue was monitored within the process of company valuation with the possibility of identification and quantification of motivational tools and the use of the information obtained in the next valuation. On the basis of a literature review dealing with corporate culture and a description of the importance of motivation, I tried to quantify motivational tools. The searched questions concerned a possible approach to obtaining the necessary data in the valuation of the company and their subsequent use. In order to understand selected aspects of the corporate culture of the monitored company, an in-depth interview was conducted with the company management. The analysis of accounting data for the period 2007 - 2018 identified the selected instruments, including the quantification of their costs. The analysis of identified motivational tools proved their rather stabilizing importance in the company. This was mainly due to the size of the company, its position on the market and the influence of external influences, which lacked the internal strength to follow the set motivation strategy.
Keywords
oceňování; firemní kultura; motivace; odměňování; hodnota
Key words in English
valuation; company culture; motivation; remuneration; value
Authors
Released
6. 12. 2019
Publisher
Vysoké učení technické v Brně, Fakulta podnikatelská
Location
Brno
ISBN
978-80-214-5835-2
Book
Workshop specifického výzkumu 2019
Pages from
46
Pages to
59
Pages count
266
BibTex
@inproceedings{BUT162313, author="Štěpán {Gregor}", title="Identifikace motivačních nástrojů používaných ve vybrané společnosti", booktitle="Workshop specifického výzkumu 2019", year="2019", pages="46--59", publisher="Vysoké učení technické v Brně, Fakulta podnikatelská", address="Brno", isbn="978-80-214-5835-2" }