Publication detail

Identifikace motivačních nástrojů používaných ve vybrané společnosti

GREGOR, Š.

Original Title

Identifikace motivačních nástrojů používaných ve vybrané společnosti

English Title

Identification of motivational tools used in selected company

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Tato práce se zabývá popisem hlavních motivačních nástrojů používaných ve vybrané firmě s ohledem na očekávaný kladný vliv na hodnotu firmy zvyšováním motivace zaměstnanců a kvality firemní kultury. Problematika byla sledována v rámci procesu oceňování podniku s možnostmi identifikace a kvantifikace motivačních nástrojů a využití takto získaných informací při dalším ocenění. Na základě rešerše literatury zabývající se podnikovou kulturou a popisu významu motivace, jsem se pokusil o kvantifikaci motivačních nástrojů. Hledané otázky se týkaly možného přístupu k získání potřebných údajů při ocenění podniku a jejich následného využití. Za účelem pochopení vybraných aspektů firemní kultury sledovaného podniku byl proveden hloubkový rozhovor s managementem společnosti. Analýzou účetních dat za období let 2007 - 2018 byla provedena identifikace vybraných nástrojů včetně vyčíslení jejich nákladů. Provedenou analýzou identifikovaných motivačních nástrojů byl doložen jejich spíše stabilizační význam v dané firmě. Bylo to dáno zejména velikostí společnosti, jejím postavením na trhu a působením zejména vnějších vlivů, čímž chyběla vnitřní síla pro sledování nastavené motivační strategie.

English abstract

The paper deals with the description of the main motivational tools used in the selected company with regard to the expected positive impact on the value of the company by increasing the motivation of employees and the quality of the corporate culture. The issue was monitored within the process of company valuation with the possibility of identification and quantification of motivational tools and the use of the information obtained in the next valuation. On the basis of a literature review dealing with corporate culture and a description of the importance of motivation, I tried to quantify motivational tools. The searched questions concerned a possible approach to obtaining the necessary data in the valuation of the company and their subsequent use. In order to understand selected aspects of the corporate culture of the monitored company, an in-depth interview was conducted with the company management. The analysis of accounting data for the period 2007 - 2018 identified the selected instruments, including the quantification of their costs. The analysis of identified motivational tools proved their rather stabilizing importance in the company. This was mainly due to the size of the company, its position on the market and the influence of external influences, which lacked the internal strength to follow the set motivation strategy.

Keywords

oceňování; firemní kultura; motivace; odměňování; hodnota

Key words in English

valuation; company culture; motivation; remuneration; value

Authors

GREGOR, Š.

Released

6. 12. 2019

Publisher

Vysoké učení technické v Brně, Fakulta podnikatelská

Location

Brno

ISBN

978-80-214-5835-2

Book

Workshop specifického výzkumu 2019

Pages from

46

Pages to

59

Pages count

266

BibTex

@inproceedings{BUT162313,
  author="Štěpán {Gregor}",
  title="Identifikace motivačních nástrojů používaných ve vybrané společnosti",
  booktitle="Workshop specifického výzkumu 2019",
  year="2019",
  pages="46--59",
  publisher="Vysoké učení technické v Brně, Fakulta podnikatelská",
  address="Brno",
  isbn="978-80-214-5835-2"
}