Publication detail

VOD 2020 - Územní plán města Brna - veřejná hromadná doprava

STUPKA, P. KOBZOVÁ, H. VŠETEČKA, M.

Original Title

VOD 2020 - Územní plán města Brna - veřejná hromadná doprava

English Title

VOD 2020 - Územní plán města Brna - veřejná hromadná doprava

Type

article in a collection out of WoS and Scopus

Language

Czech

Original Abstract

Brno se dlouhodobě řadí mezi města, kde je hromadná doprava nejčastěji využívaným dopravním prostředkem ke každodennímu cestování. Stávající územní plán města pochází z roku 1994 a nyní se připravuje nový. V jeho návrhu je řada věcí týkajících se veřejné dopravy. Přitom ty nejdůležitější z nich se netýkají pouze návrhů nových dopravních staveb, ale zejména nové struktury města, která místo dalšího rozšiřování daleko do krajiny preferuje obnovu čtvrtí v centrální části města, tedy tam, kde veřejná doprava hraje přirozený prim. Zároveň se však návrh nového územního plánu musel vyrovnat s problémy vzniklými překonaností toho stávajícího a obecným trendům ve společnosti, které vedly k rozsáhlé suburbanizaci. Návrh územního plánu tedy řeší jak zahušťování sítě veřejné hromadné dopravy návrhem nových tramvajových tratí, které se nově propojují tangenciální tratí nebo novými autobusovými a trolejbusovými linkami v centrální části města, tak i prodlužování tramvajových tratí, a to i za hranice města, záchytná parkoviště a v neposlední řadě také nový železniční uzel, který mění 180 let starou polohu hlavního nádraží.

English abstract

Brno se dlouhodobě řadí mezi města, kde je hromadná doprava nejčastěji využívaným dopravním prostředkem ke každodennímu cestování. Stávající územní plán města pochází z roku 1994 a nyní se připravuje nový. V jeho návrhu je řada věcí týkajících se veřejné dopravy. Přitom ty nejdůležitější z nich se netýkají pouze návrhů nových dopravních staveb, ale zejména nové struktury města, která místo dalšího rozšiřování daleko do krajiny preferuje obnovu čtvrtí v centrální části města, tedy tam, kde veřejná doprava hraje přirozený prim. Zároveň se však návrh nového územního plánu musel vyrovnat s problémy vzniklými překonaností toho stávajícího a obecným trendům ve společnosti, které vedly k rozsáhlé suburbanizaci. Návrh územního plánu tedy řeší jak zahušťování sítě veřejné hromadné dopravy návrhem nových tramvajových tratí, které se nově propojují tangenciální tratí nebo novými autobusovými a trolejbusovými linkami v centrální části města, tak i prodlužování tramvajových tratí, a to i za hranice města, záchytná parkoviště a v neposlední řadě také nový železniční uzel, který mění 180 let starou polohu hlavního nádraží.

Keywords

Územní plán, veřejná doprava, rozvoj měst, plán mobility

Key words in English

Územní plán, veřejná doprava, rozvoj měst, plán mobility

Authors

STUPKA, P.; KOBZOVÁ, H.; VŠETEČKA, M.

Released

12. 11. 2020

ISBN

978-80-89565-43-6

Pages from

108

Pages to

121

Pages count

150

BibTex

@inproceedings{BUT168927,
  author="Pavel {Stupka} and Hana {Fridrichovská} and Martin {Všetečka}",
  title="VOD 2020 - Územní plán města Brna - veřejná hromadná doprava",
  year="2020",
  pages="108--121",
  isbn="978-80-89565-43-6"
}