Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
Original Title
Pilotáž českého překladu dotazníku stylů učení se cizímu jazyku
English Title
Pilot Study of a Czech Version of a Language Learning Styles Questionnaire
Type
article in a collection out of WoS and Scopus
Language
Czech
Original Abstract
Příspěvek přináší informace o procesu a výsledcích pilotáže českého překladu dotazníku stylů učení se cizího jazyka Ehrmanové a Leaverové (Ehrman & Leaver, 2003) vycházejícího z psychologie osobnosti a zaměřeného na kognitivní dimenze procesu učení se cizího jazyka. Pro ověření reliability dotazníku byla provedena explorační faktorová analýza (EFA), neboť nejsou k dispozici údaje o ověření reliability původního dotazníku. Faktorová analýza nepotvrdila reliabilitu škál české verze. Z původního uspořádání dotazníku lze ovšem usoudit, že dotazník nemá strukturu nezávislých faktorů, tudíž faktorová analýza nemůže identifikovat nezávislé dimenze. Na základě analýzy výsledků pilotáže se EFA v tomto případě nejeví jako přiměřená metoda pro ověření reliability škál tohoto dotazníku. Ve výzkumu tedy bude použita pilotovaná česká verze, doplněná o kvalitativní fázi výzkumu.
English abstract
The paper deals with the process and results of a pilot study of a language learning styles questionnaire (Ehrman & Leaver, 2003) translated into Czech. The questionnaire is based on psychological personality typology and it focuses on cognitive dimensions of the language learning process. In order to test the reliability of the translation an exploratory factor analysis (EFA) was performed, as the data on the original questionnaire reliability are not available. Factor analysis did not confirm the reliability of the Czech version scale. However, the original questionnaire setting suggests that it is not constructed of independent factors, thus a factor analysis cannot identify independent dimensions. Considering the piloting results analysis is the EFA does not appear as a relevant method for measuring the reliability of the questionnaire scales. The research will thus use the piloted Czech version of the questionnaire followed by a qualitative research stage.
Keywords
styly učení se cizímu jazyku, kognitivní psychologie, pilotáž, explorační faktorová analýza
Key words in English
language learning styles, cognitive psychology, pilotage, exploratory factor analysis
Released
3. 12. 2020
Publisher
Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta
Location
Brno
ISBN
978-80-210-9821-3
Book
Výzkum v didaktice cizích jazyků III
Edition
1
Edition number
Pages from
29
Pages to
44
Pages count
16
BibTex
@inproceedings{BUT170246, author="Petra {Langerová}", title="Pilotáž českého překladu dotazníku stylů učení se cizímu jazyku", booktitle="Výzkum v didaktice cizích jazyků III", year="2020", series="1", number="1", pages="29--44", publisher="Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta", address="Brno", isbn="978-80-210-9821-3" }