Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
SRBOVÁ, P. REŽŇÁKOVÁ, M.
Original Title
Společenské vnímání rodinného podnikání
English Title
Social perception of family business
Type
conference proceedings
Language
Czech
Original Abstract
Rodina se často identifikuje s podnikem a je pro ni důležité mít dobrou pověst. Pověst podniku ovlivňuje chování okolí k dané rodině a pověst rodiny ovlivňuje názor okolí na podnik. Negativní názor veřejnosti na podnikání by mohl mít vážné následky nejen pro podnikání, ale i pro samotnou rodinu. Proto se dle dosavadních výzkumů majitelé rodinných podniků chovají společensky zodpovědně a pečují o své okolí. K potvrzení tohoto chování byli osloveni majitelé českých rodinných podniků. Metodou sběru dat bylo dotazníkové šetření. Respondenti měli možnost vyjádřit se k tvrzením reprezentujícím vliv podnikání na kvalitu vztahů v rodině. Celkový počet dotazníků, které jsou analyzovány, je 212. K analýze kategorizovaných proměnných byl nejprve použit popis rozložení odpovědí prostřednictvím absolutních a relativních četností. Následně byly hledány souvislosti mezi proměnnými pomocí chí-kvadrát testu, případně pomocí Fisherova exaktního testu. Poté byla zkoumána síla vzájemných souvislostí (fí koeficient a Cramerovo V) a jejich povaha a struktura (znaménkové schéma). Z analýzy dat plyne, že 60 % majitelů souhlasí s tvrzením, že rodinné podnikání vede k utužení rodiny. To, že je tomu naopak si myslí pouze 17 % respondentů. Ostatní uvedli odpověď nevím. Pokud respondent uvedl, že rodinné podnikání vede k utužení rodiny, pak často také uvedl, že je spojeno s vyšší společenskou reputací i s vyšší reputací v podnikové sféře a vede k větší soudržnosti v místní komunitě. Potvrzuje se, že pro dobře fungující rodinný podnik je důležité budovat vztahy nejen v rámci rodiny a se zaměstnanci, ale také s okolím, které mu přinesou společenské uznání. Důvodem je, že rodina je s podnikem často úzce spjata a názor veřejnosti na podnik se přenáší i na rodinu.
English abstract
The family often identifies with the business and therefore keeping a good reputation is important. The business's reputation influences the behaviour of the public towards the family, and the family's reputation influences the public's opinion of the business. A negative public opinion of the business could have serious consequences not only for the business but also for the family itself. Therefore, according to previous research, family business owners behave in a socially responsible manner and take care of the surrounding. In order to confirm this behaviour, owners of Czech family businesses were contacted. The method of data collection was a questionnaire survey. Respondents had the possibility to comment on statements representing the influence of their business on the quality of family relationships. The total number of questionnaires analysed was 212. First, the description of the responses distribution through absolute and relative frequencies was used to analyse the categorical variables. Then, the chi-square test or Fisher's exact test was used to find links between the variables. Finally, both the links strength (phi coefficient and Cramer's V) and their structure (sing scheme) were examined. The data analysis showed that 60% of owners agreed with the statement that family business leads to family cohesion. Only 17% of respondents said the opposite was true. The others respondents stated the answer no opinion. If a respondent stated that family business leads to family cohesion, then he/she also often stated that family business is associated with a higher social reputation as well as a higher reputation in the business community and it leads to greater cohesion in the local community. This confirms that for a good working family business building relationships that bring social recognition is important, not only with family members and business employees, but also with the surrounding. The reason is that the family is often closely connected to the business and the public's opinion of the business is reflected in the family.
Keywords
rodinné podnikání, rodinné vztahy, rodinná dynamika, četnostní analýza, chí-kvadrát test, Česká republika
Key words in English
family business, family relationships, family dynamics, frequency analysis, Czech Republic
Authors
SRBOVÁ, P.; REŽŇÁKOVÁ, M.
Released
21. 9. 2021
ISBN
978-80-7408-232-0
Book
Rodinné podnikání
Pages from
31
Pages to
Pages count
1
BibTex
@proceedings{BUT172955, editor="Pavla {Srbová} and Mária {Režňáková}", title="Společenské vnímání rodinného podnikání", year="2021", pages="1", isbn="978-80-7408-232-0" }