Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
JENIŠ, F. MICHÁLEK, T. MAZŮREK, I.
Original Title
Přínos semiaktivně řízeného magnetoreologického tlumiče pro železniční vozidlo
English Title
Benefit of a semi-actively controled magnetorheological damper for a railway vehicle.
Type
conference paper
Language
Czech
Original Abstract
Tento příspěvek se zabývá potenciálním přínosem semiaktivně řízených tlumičů pro železniční vozidlo. Pomocí svislých nebo příčných sekundárních tlumičů je možné podstatně snížit kmitání skříně a tím zvýšit komfort cestujících. Pomocí řízení tlumičů vrtivých pohybů podvozků je možné zlepšit stabilitu jízdy a snížit opotřebení v kontaktu kolo–kolejnice, ať už za použití pomalého adaptivního řízení, nebo řízení plně semiaktivního. Přínos adaptivního módu byl ověřen na reálném vozidle s magnetoreologickým tlumičem vyvinutým v rámci řešení projektu MPO firmou Strojírna Oslavany, spol. s r.o., ve spolupráci s Vysokým učením technickým v Brně. V tomto článku je potom popsáno simulační ověřování přínosu plně semiaktivního řízení nově vyvinutého tlumiče vrtivých pohybů podvozku s krátkou časovou odezvou. Výsledky simulačních výpočtů ukazují, že použití vhodného algoritmu umožňuje dosáhnout klidnějšího chodu vyšetřovaného vozidla při vysoké rychlosti v přímé koleji a má zároveň potenciál snížit úroveň opotřebení v kontaktu kolo–kolejnice.
English abstract
This contribution deals with potential benefits of semi-active dampers for a railway vehicle. With the help of vertical or lateral secondary dampers, it is possible to significantly reduce a vibration level of the vehicle body and thus increase passengers' comfort. By controlling the yaw dampers, it is possible to improve running stability and reduce wear in the wheel/rail contact, whether using slow adaptive control or fully semi-active control. The benefit of adaptive mode has been verified on a real vehicle with a magnetorheological damper developed within the Czech Ministry of Industry and Trade project by the company Strojírna Oslavany, spol. s r.o. in cooperation with the Brno University of Technology. This paper then describes the simulation verification of the benefits of fully semi-active control of a developed yaw damper with a short time response. The simulation results show that the application of a suitable algorithm allows to reach smooth running of the investigated vehicle at higher speed in a straight track and has a potential to reduce the level of wear in wheel/rail contact.
Keywords
semiaktivní magnetoreologický tlumič, železniční vozidlo, podvozek, komfort, stabilita jízdy, opotřebení
Key words in English
semi-active magnetorheological damper, railway vehicle, bogie, comfort, stability, wear
Authors
JENIŠ, F.; MICHÁLEK, T.; MAZŮREK, I.
Released
15. 9. 2021
Publisher
Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice
Location
Pardubice
ISBN
978-80-7560-377-7
Book
Součastné problémy v kolejových vozidlech 2021, XXV. konference s mezinárodní účastí
Edition number
1.
Pages from
85
Pages to
92
Pages count
8
URL
https://spkv.upce.cz/
BibTex
@inproceedings{BUT175079, author="Filip {Jeniš} and Tomáš {Michálek} and Ivan {Mazůrek}", title="Přínos semiaktivně řízeného magnetoreologického tlumiče pro železniční vozidlo", booktitle="Součastné problémy v kolejových vozidlech 2021, XXV. konference s mezinárodní účastí", year="2021", number="1.", pages="85--92", publisher="Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice", address="Pardubice", isbn="978-80-7560-377-7", url="https://spkv.upce.cz/" }