Publication detail

Společenskovědní předměty na technické univerzitě - význam, přínos a zhodnocení

LINDR, J.

Original Title

Společenskovědní předměty na technické univerzitě - význam, přínos a zhodnocení

English Title

Social science courses at a technical university - importance, benefit and evaluation

Type

article in a collection out of WoS and Scopus

Language

Czech

Original Abstract

Společenskovědní předměty na technické univerzitě přispívají k všestranné kultivaci studentů. Jejich posláním je rozvoj těch klíčových kompetencí a soft skills, které vhodně doplňují kompetence získané v odborných předmětech. Příspěvek se zabývá zhodnocením celkového dojmu z výuky u třech vybraných společenskovědních předmětů na technické univerzitě, a to Etika v podnikání, Prezentační dovednosti a Sociologie. Na základě dlouhodobé zkušenosti s výukou a zpětnovazební ankety Hodnocení kvality výuky lze zjistit, jak je pro studenty přínosná. Jednorozměrnou statistickou analýzou lze vysledovat trend ukazující spokojenost s výukou a potřebnost soustavného vyhodnocení kvality výuky. Obecně se ukazuje, že společenskovědní předměty plní své poslání a že významnou měrou napomáhají všestrannému rozvoji studentů.

English abstract

Social science courses at the technical university contribute to the general cultivation of students. Their mission is to develop these key competencies and soft skills that suitably complement the competencies acquired in specialised subjects. The paper deals with the evaluation of the overall impression of teaching in three selected social science courses at the technical university, namely Ethics in Business, Presentation Skills and Sociology. Based on long-term experience with teaching and the feedback survey Evaluation of Teaching Quality, it is possible to find out how it is beneficial for them. One-dimensional statistical analysis can be used to trace a trend showing satisfaction with teaching and the need for continuous assessment of the quality of teaching. In general, it turns out that social science courses fulfil their mission and that they significantly help to the general development of students.

Keywords

společenskovědní předměty, celkový dojem, přínos, poslání předmětu, hodnocení kvality výuky, statistické zpracování

Key words in English

social science courses, overall impression, benefit, subject function, teaching quality evaluation, statistical processing

Authors

LINDR, J.

Released

30. 6. 2021

Publisher

Magnanimitas

Location

Hradec Králové

ISBN

978-80-87952-34-4

Book

QUAERE 2021

Edition number

1.

Pages from

371

Pages to

377

Pages count

7

URL

BibTex

@inproceedings{BUT175229,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Společenskovědní předměty na technické univerzitě - význam, přínos a zhodnocení",
  booktitle="QUAERE 2021",
  year="2021",
  number="1.",
  pages="371--377",
  publisher="Magnanimitas",
  address="Hradec Králové",
  doi="https://doi.org/10.33543/q2021.11",
  isbn="978-80-87952-34-4",
  url="https://www.vedeckekonference.cz/library/proceedings/quaere_2021.pdf"
}